علل آفت دهان و پیشگیری از ایجاد آن

علل آفت دهان و پیشگیری از ایجاد آن

مقالات

۱۳ خرداد , ۱۳۹۷

همانطور که در مقالات قبل گفته شد، آفت دهان زخم‌های کوچک و گاها بزرگی هستند که سالانه  تا چندبار مهمان ناخوانده دهان بسیاری افراد می‌شوند. زخم‌هایی که موقع خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و حتی هنگام قورت دادن آب دهان، باعث درد و سوزش می‌گردند. این زخم ها در قسمت داخلی بافت دهان و بیشتر نزدیک به دندان‌ها بوجود می‌آیند. زخم‌هایی که معمولا بین ۷ الی ۱۰روز ماندگار هستند و اکثرا با گذشت زمان و استفاده از روش‌های طبیعی قابل درمان هستند اما اگر در طول این مدت درد و سوزش شما را اذیت می‌کند و زمان بیشتر از آنچه گفته شد، طول کشید، نیاز است که درمان آن را جدی‌تر پیش ببرید. 

علت آفت دهان

همواره سوال بسیاری از کسانی که به این مشکل دچار می‌شوند این بوده که علت بوجود آمدن آفت دهان چیست و راه‌های درمان آن چه می‌باشد؟ و یا چگونه می‌توان از ایجاد آفت دهان جلوگیری نمود. متاسفانه هنوز دلیل قطعی و ثابت شده‌ای برای این موضوع پبدا نشده است و بوجود آمدن آت در دهان هر فردی می‌تواند دلیل متفاوتی داشته باشد اما برخی از دلایل با توجه به نمونه‌های بررسی شده به شرح ذیل می‌باشد.

شایع‌ترین عامل آفت دهان، آسیب دیدن بافت‌های داخلی دهان می‌باشد که آن هم می‌تواند منشا متفاوتی داشته باشد؛ از استرس و فشار گرفته تا ضربه خوردن (مثل مسواک) و یا تغییرات آب و هوایی ( برای مثال هنگام مسافرت ممکن است برخی از افراد دچار آفت دهان شوند). کمبود ویتامین B2 و آهن و ضعف سیستم دفاعی بدن نیز از عوامل دیگر آفت دهان می‌باشد.

درمان آفت دهان

به همان دلیل که علت ایجاد این زخم‌ها هنوز به صورت قطعی مشخص نشده، طبیعتا راه‌حل دقیقی هم برای درمان آفت دهان وجود ندارد و روش‌های ارائه شده در سطح اینترنت معمولا برای همه افراد پاسخگو نیست و همگی براساس تجربه مطرح شده که متاسفانه در کشور ما روش‌های ساختگی (اصطلاحا من درآوردی) در همه حوزه‌ها به ویژه در زمینه مسائل پزشکی و سلامت فراگیر بوده، که توصیه می‌شود حتما با مراجعه به پزشک متخصص به حل مساله به صورت ریشه‌ای بپردازید.

پیشگیری از ابتلا به آفت دهان

برای پیشگیری از آفت دهان رعایت چند نکته ساده و در عین حال بسیار مهم کمک بسیاری به افرادی که از این موضوع رنج می‌برند، می‌نماید، مشروط بر اینکه تمام موارد به صورت منظم اجرایی شود.

  • رعایت اصول بهداشت دهان و دندان از جمله استفاده از مسواک نرم و استاندارد و استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه‌ها به صورت مرتب، مهمترین نکته برای جلوگیری از مبتلا شدن به آفت دهان می‌باشد.
  • عدم استفاده از غذاهایی که سابقه حساسیت به آن‌ها در افراد وجود دارد، نیز می‌تواند برای جلوگیری از ایجاد آفت دهان مفید باشد.
  • نخوردن غذاهای خشک که باعث ضربه خوردن به بافت‌های دهان و فشار به آن‌ها می‌شود.
  • مراجعه به دندان پزشک و اطمینان از سلامتی دهان و دندان طبق نظر پزشک متخصص.

مقالات مرتبط

gap
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲
درمان استرس و بی خوابی در خانه

درمان استرس و بی خوابی در خانه

استرس و بی‌خوابی دو مشکل شایع در زندگی امروزی هستند. فشارهای روزمره و اضطراب ممکن است باعث افزایش استرس و کاهش کیفیت خواب ...
۰۶ آبان , ۱۴۰۲