درمان آفت دهان

درمان آفت دهان

مقالات

۲۷ مهر , ۱۴۰۱

آفت دهان یک زخم دردناک است که در داخل دهان، بر روی زبان یا لثه و در گلوی افراد ایجاد می‌شود. آفت دهان یک نقطه دردناک قرمز رنگ است که رفته رفته مرکز آن سوراخ و سفید می شود.

این بیماری ویروسی نیست، بنابراین سرایت نمی‌کند. آفت دهان چند هفته می‌ماند و کم کم بهبود یافته و از بین می‌رود بدون اینکه جایی از خود باقی بگذارد. علائم آفت دهان سوزش و درد شدید است که با خوردن و آشامیدن و در مواردی حتی با صحبت کردن تشدید می‌شود. 

آفت دهان ممکن است با ضربه‌ای کوچک به وجود بیابد، گاز گرفتن، مسواک زدن یا مسواک های سفت و یا محکم مسواک زدن، جراحی و یا آسیب‌های دندان پزشکی و ... باعث تحریک مخاط دهان و به وجود آمدن آفت دهان می‌شود.

 

علل به وجود آمدن آفت دهان 

علت اصلی آفت دهان هنوز معلوم نیست، ولی طبق تحقیقات و آزمایشات گوناگون مجموعه ای از عواملی که ممکن است زمینه ساز بروز آفت دهان باشد را بیان می‌کنیم:

 - یکی از عوامل زمینه ساز آفت دهان که امروز خیلی بر روی آن تاکید می‌شود، ضعف سیتم ایمنی بدن است. سیستم دفاعی بدن انسان در این مواقع یک مولکول ناشناخته را شناسایی و به آن حمله می‌کند و بدین ترتیب باعث به وجود آمدن زخم در دهان و یا همان آفت دهان می‌شود.

- یکی دیگر از عوامل زمینه ساز در بروز آفت دهان، عامل ژنتیک است. تحقیقات نشان داده است که ژنتیک و سابقه آفت دهان در خانواده، یکی از عوامل بروز آفت دهان است.

- کمبود ویتامین و مواد مغذی در بدن نیز می‌تواند زمینه ساز بروز آفت دهان باشد. روی، آهن، اسید فولیک، ویتامن B، ویتامینC و ... از جمله ریز مغذی‌ها و ویتامین‌هایی هستند که فقر آن‌ها در بدن موجب آفت دهانی می‌شود.

- استرس و اضطراب، حساسیت های غذایی و آلرژیک، اختلالات هورمونی، مشکلات خونی، مشکلات گوراشی و ... نیز از دیگر عوامل موثر در بروز آفت دهان و یا تشدید آن می‌باشند.

 

 درمان آفت دهان

 آفت دهان به خودی خود درمان می‌شود اما ممکن است پروسه درمان آفت دهان طولانی شود و موجب اختلال در خوردن و آشامیدن فرد ایجاد گردد. داروها و یا روش‌های درمان آفت، برای کوتاه شدن دوره بهبودی و کاهش درد و سوزش آفت دهان تجویز می‌شوند.

مصرف برخی خوراکی‌ها همچون بادمجان، گوجه فرنگی فلفل و ... ممکن است باعث تشدید آفت و به تعویق افتادن درمان آفت دهان شود، در مقابل مصرف مواد غذایی که حاوی مواد مغذی همچون آهن، ویتامین B است همچون حبوبات، گوشت قرمز، سیب و ... در درمان آفت دهان و جلوگیری از بروز آن موثر است.

رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از مسواک، خلال دندان و... نیز یکی از راه‌های درمان آفت و جلوگیری از بروز آن می باشد.

گیاه مورد یکی از مواردی است که در درمان آفت دهان بسیار موثر است. قطره گیاهی مورد الیس به شما کمک می‌کند تا درد و سوزش کمتری احساس کنید و همچنین دوره درمان آفت را کوتاه‌تر می‌کند. قطره مورد الیس ضد عفونی کننده دهان هم است که با استفاده ۵ الی ۶ بار در روز روند درمان آفت دهان را تسریع می‌بخشد.

محلول مورد الیس برای درمان آفت دهان

در صورتی که درمان آفت دهان بعد از گذشت سه هفته حاصل نشد، آفت همراه با تب، اسهال و حس تنبلی و ... همراه بود و یا مدام بزرگتر شد و همچنین اگر پشت سر هم آفت زدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات مختلف، دلیل اصلی آفت دهان شما مشخص شود و از بروز آفت‌های بعدی جلوگیری کنید.

مقالات مرتبط

gap
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس ...
۱۴ فروردین , ۱۴۰۳
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲