آفت دهان در کودکان

آفت دهان در کودکان

مقالات

۰۲ آبان , ۱۳۹۷

برای کودکان و افراد خردسال ایجاد آفت دهان بسیار ناگوارتر از بزرگترها می باشد. مشکلی که باعث می‌شود تا درمان آفت دهان در کودکان بسیار سخت‌تر باشد این است که معمولا پدر و مادر ها راه‌حلی برای این موضوع ندارند. اگرچه آفت دهان بیماری خاصی نمی‌باشد و معمولا در اکثر موارد مشکل حادی ایجاد نمی‌کند. اما برای کودک شما در هنگام خوردن و آشامیدن دردسر می‌سازد. معمولا در کودکان زیر ۱۰ سال این اتفاق به ندرت میفتد اما در این مقاله به توصیه‌هایی می پردازیم که اگر کودک شما دچار آفت دهان گردید به سرعت او را درمان کنید. 

دلایل ایجاد آفت دهان در کودکان

علت اصلی ایجاد آفت دهان هنوز به صورت کلی پیدا نشده است اما عواملی وجود دارد که شما با تشخیص به موقع آن‌ها می‌توانید از پخش شدن یا گسترش زخم‌های درون دهان جلوگیری کنید.

عواملی مانند ضعف سیستم ایمنی بدن، تغذیه نامناسب، ویروس‌ها و باکتری‌ها، حساسیت به بعضی از مواد غذایی، برخورد جسم تیز یا خشک با بخش‌های داخلی دهان و همچنین عواملی مانند استرس یا اضطراب می‌تواند دهان کودک شما را دچار آفت کند.

روش‌های درمان آفت دهان

در بسیاری از راه‌حل‌هایی که برای درمان آفت دهان ارائه می‌شود معمولا از مواد غذایی یا محصولات ترکیبی سخن به میان می‌آید که گاها هزینه تهیه و استفاده از آن‌ها بسیار سنگین است. ضمن اینکه استفاده از هرکدام آن‌ها حالت توصیه‌ای دارد و تضمینی برای خوب شدن قطعی آفت دهان نمی‌باشد. راه‌حل‌های مبتنی بر داروهای شیمیایی هم برای کودکان از طرف والدین به سختی انجام می‌گیرد و زیاد توصیه نمی‌شود. بنابراین بهترین توصیه و راه حل استفاده از مواد غذایی سالم و موجود در منزل و صد البته مشاوره گرفتن از پزشک مجرب می‌باشد.

  • در مرحله اول باید غذاهای شور و چرب و تنقلات را از فرزند خود دور کرد. چیپس، شیرینی، شکلات و آجیل از خوردنی‌هایی هستند که کودکان به آن‌ها علاقه شدیدی دارند و استفاده از آن‌ها مراحل درمان آفت دهان را کند می‌کند.
  •  به فرزند خود بیاموزید مرتب از مسواک استفاده نمایید و روش مسواک زدن اصولی را به او یاد بدهید. مسواک کودکان باید بسیار نرم باشد و به آرامی داخل دهان حرکت کند.
  • غذاهای گرم و تند به سرعت آفت دهان را بزرگتر کرده و آن را رشد می‌دهد. بنابراین در چند روزی که آفت مهمان دهان کودکتان است غذاهای سرد بیشتری به او بدهید.
  • مواردی که تا الان بیان شد برای جلوگیری از رشد و کاهش درد آفت دهان بوده است. برای درمان خانگی آفت دهان می‌توانید از عسل طبیعی، آب انگور، چای کیسه‌ای، برگ آلوورا و ... استفاده نمایید اما بهترین حالت این است که کودک خود را به نزد پزشک برده تا نوع زخم را بررسی نماید و بر اساس مشکل به وجود آمده و توصیه‌های علمی او، کودک خود را مورد درمان قرار دهید و سرخود از تجربه‌های شخصی یا پیشنهادهای اطرافیان بهره نبرید.

مقالات مرتبط

gap
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس ...
۱۴ فروردین , ۱۴۰۳
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲