سرکه سیب

سرکه سیب

مقالات

۱۷ مرداد , ۱۳۹۷

سرکه سیب در یک فرآیند تخمیر دو مرحله‌ای ساخته می‌شود: ابتدا سیب‌ها برش داده شده یا خرد می‌شوند سپس با مخمر ترکیب می‌گردند تا شکر آن به الکل تبدیل شود. بدین ترتیب باکتری‌ها در ادامه به الکل اسید استیک اضافه می‌شوند. آماده شدن سرکه سیب به روش سنتی تقریبا حدود یک ماه طول می‌کشد. اما برخی از تولیدکنندگان به طرز چشمگیری سرعت این روند را بالا می‌برند، به طوری که تنها یک روز به طول می‌انجامد.

  • اسید استیک جزء اصلی سرکه سیب است.
  • اسید استیک همچنین به عنوان اسید اتانولی شناخته می‌شود که یک ترکیب ارگانیک با طعم ترش و بوی قوی دارد. اصطلاح استیک، از واژه لاتین استوم به معنی سرکه گرفته شده است
  • حدود 5 الی 6٪ از سرکه سیب شامل اسید استیک می‌شود. همچنین حاوی مقادیر آب و اسیدهای رقیق دیگر مانند اسید مالیک می‌باشد.
  • یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب (15 میلی لیتر) حاوی حدود سه کالری و تقریبا بدون کربوهیدرات است.

سرکه سیب دارای مزایای مختلفی است که باعث چربی سوزی می‌شود:

اسید استیک اسید چرب کوتاه مدت است که در بدن به استات و هیدروژن تبدیل می شود. برخی از تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که اسید استیک در سرکه سیب به کاهش وزن کمک می‌کند.

سرکه سیب همچنین:

سطوح قند خون را کاهش می‌دهد: در یک مطالعه بر روی موش‌ها، مشخص شد اسید استیک توانایی کبد و ماهیچه‌ها را برای گرفتن قند از خون بهبود می‌بخشد.

سطوح انسولین را کاهش می‌دهد: در مطالعه‌ای مشابه، مشخص شد اسید استیک همچنین نسبت انسولین به گلوکاگون را کاهش می‌دهد که ممکن است باعث سوزاندن چربی شود.

بهبود متابولیسم: مطالعه دیگری بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که اسید استیک باعث افزایش آنزیم AMPK شده و بدین ترتیب چربی سوزی را بالا برده و از تولید چربی و قند در کبد می‌کاهد.

ذخیره سازی چربی را کاهش می‌دهد: درمان موش‌های دیابتی چاق با اسید استیک یا استات، آن‌ها را از چاقی در امان می‌دارد و قسمت‌هایی از ژن شان را که باعث ذخیره چربی می‌شد کاهش می‌دهد.

چربی سوزی: مطالعه بر روی موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب، نشان دهنده آن است که سرکه سیب موجب افزایش قابل توجهی در ژن‌های مسئول سوزاندن چربی می‌شود که باعث کم شدن چربی بدن می‌شود.

نتیجه:

مطالعات حیوانی نشان داده است که سرکه سیب از طریق چندین روش گوناگون موجب کاهش چربی افراد می‌گردد. این موضوع می‌تواند باعث کاهش ذخیره چربی، سوزاندن چربی، بهبود قند خون و پاسخ انسولین و همچنین کاهش اشتها شود. سرکه سیب همچنین سیب سرشار از ویتامین ث است و باعث کاهش مصرف کالری می‌شود. در یک بررسی کوچک از 11 نفر، افرادی که سرکه با غذای با کربوهیدرات خود مصرف کرده بودند، یک ساعت بعد از خوردن غذا 55٪ کمتر گلوکز(قند) خون داشتند. همچنین در ادامه روز 200-275 کالری کمتری مصرف کردند.

مقالات مرتبط

gap
رقیق کننده خون

رقیق کننده خون

رقیق‌کننده‌های خون که به عنوان ضد انعقاد نیز شناخته می‌شوند، نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مرتبط با لخته ...
۲۴ خرداد , ۱۴۰۲
تاثیر سرکه سیب بر سلامت موها

تاثیر سرکه سیب بر سلامت موها

سرکه سیب با وجود تمام فوایدی که برای سلامتی از جمله کاهش وزن تا تثبیت میزان قند خون دارد، هرگز نزد افراد خیلی محبوب نبوده است، ...
۱۶ بهمن , ۱۳۹۷
تاثیرات سرکه سیب بر سلامت پوست صورت

تاثیرات سرکه سیب بر سلامت پوست صورت

در مقالات قبل درباره تاثیرات سرکه سیب بر سلامت بدن صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم تاثیرات سرکه سیب بر پوست صورت را مورد ...
۲۰ اسفند , ۱۳۹۶
سرکه سیب و دیگر فواید آن

سرکه سیب و دیگر فواید آن

سرکه سیب از سالیان پیش برای درمان‌های مختلف در طب سنتی استفاده می‌شد. امروزه هم با پیشرفت علم و درک این موضوع که هیچ داروی ...
۱۸ بهمن , ۱۳۹۶