سوختگی با مواد شیمیایی و الکتریسیته

سوختگی با مواد شیمیایی و الکتریسیته

مقالات

۱۷ تیر , ۱۳۹۷

امروزه ممکن است شاهد انواع مختلفی از سوختگی‌ها بر روی پوست خود یا اطرافیان باشیم و بنابراین در مورد نحوه درمان سوختگی و حل این عارضه به‌طور طبیعی یا محصولاتی مانند کرم سوختگی زیاد جستجو کرده‌اید. برای درمان و رفع مشکلات مختلف، ابتدا باید با جوانب مختلف آن، همچون علل و علائم یک عارضه یا بیماری آشنا شوید. در این مقاله به بررسی دلیل اهمیت جای سوختگی و هم چنین دلایل علمی وقوع سوختگی های ناشی از برق و مواد شیمیایی و جای هر یک از این سوختگی ها می‌پردازیم.

چرا جای سوختگی مهم است؟

جای سوختگی بسیار مهم است. اگر سوختگی در ناحیه صورت، بینی، دهان یا گردن باشد، بسیار محتمل است که منجر به آسیب، التهاب و تورم شده و مسیر تنفسی را سد کند و یا مشکلات تنفسی را به همراه آورد.

اگر سوختگی به سینه راه پیدا کند و گسترش یابد، بافت درگیر ممکن است اجازه ندهد تا حرکت کافی جهت تنفس مناسب، توسط دیواره قفسه سینه رخ دهد. به همین ترتیب اگر سوختگی ها به دستان، پاها، انگشتان پا یا انگشتان دست برسد، ممکن است از جریان خون جلوگیری کند و بقای اندام را در معرض خطر قرار دهد. سوختگی در قسمت‌هایی از بدن که چروک‌های فلکسیون دارند مانند کف دست، پشت زانوی، صورت و کشاله ران ممکن است به مراقبت‌های تخصصی نیاز داشته باشد. اگر کمی از سوختگی بگذرد، پوست ممکن است زخم و مچاله شود، که موجب جلوگیری از حرکت کامل آن منطقه از بدن می‌گردد.

سوختگی بر اثر برق گرفتگی چه آسیب هایی به بدن می‌رساند؟

برخی از سوختگی ها ممکن است بر اثر برق گرقتگی رخ دهد. سوختگی با برق ممکن است سبب آسیب‌های جدی شوند که به آسانی قابل تشخیص نیستند. در اغلب موارد، نقاط ورود و خروج شوک الکتریکی ممکن است به آسانی پیدا نشود لذا جای سوختگی به راحتی قابل رویت نخواهد بود.

جریان برق از طریق بافت‌های بدن که برای مقابله با برق طراحی شده، به راحتی در بدن جریان می‌یابد. عصب‌ها و عضلات برای این کار مانند "سیم" عمل کرده و اغلب آسیب می‌بینند. اگر عارضه عضلانی قابل توجهی رخ دهد، فیبرهای عضلانی تجزیه می‌شوند و مواد شیمیایی می‌توانند به جریان خون منتقل شوند و موجب اختلالات الکترولیتی و نارسایی کلیه شود.

سوختگی بر اثر مواد شیمیایی چیست و چگونه به بدن آسیب می‌رساند؟

سوختگی نیز ممکن است زمانی رخ دهد که مواد شیمیایی بر روی بدن ریخته شوند. در هنگام تماس با مواد شیمیایی، پوست ممکن است واکنش‌هایی نشان دهد که باعث ایجاد گرما و در نهایت سوختگی گردد. میزان سوختگی های شیمیایی از طریق pH یا اسیدیته آنها طبقه بندی می‌شوند.

اسیدها محلول هایی هستند که pH آن‌ها کمتر از 7 است و شامل ترکیبات معمولی خانگی مانند اسید استیک، اسید هیدروکلریک یا اسید سولفوریک می‌شوند. ترکیبات پایه یا قلیایی دارای PH بیشتر از 7 هستند. آمونیاک رایج‌ترین قلیای مورد استفاده در خانه‌هاست و بدین ترتیب امکان سوختگی با این نوع از مواد شیمیایی بسیار زیاد است.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲