آیا آب لیمو به کاهش وزن کمک می کند؟

آیا آب لیمو به کاهش وزن کمک می کند؟

مقالات

۰۲ اسفند , ۱۳۹۷

همانطور که تاثیرات مصرف لیمو و محصولات جانبی آن بر شما پوشیده نیست، در زیر به تعدادی از فواید مصرف لیمو و تاثیر آن در کاهش وزن اشاره می‌کنیم.

آب لیمو یک نوشیدنی ساخته شده از مخلوط آب با آب لیموی تازه است که می‌ توان آن را به صورت گرم یا سرد مصرف کرد. اغلب ادعا می‌شود که مصرف آب لیمو دارای فوایدی برای سلامتی، از جمله بهبود هضم، افزایش تمرکز و افزایش سطح انرژی است.

همچنین گفته شده است که به از دست دادن وزن کمک می‌کند و بخش مهمی از بسیاری از رژیم‌ های غذایی است.

آب لیمو کم کالری است

آب لیمو به طور کلی یک نوشیدنی بسیار کم کالری است. با فرض اینکه شما آب را از نصف لیمو بگیرید، هر یک لیوان آب لیمو تنها شش کالری (1) خواهد داشت.

به همین دلیل، اگر شما نوشیدنی‌ های دارای کالری بالاتر از قبیل آب پرتقال یا ماءالشعیر را با آب لیمو جایگزین کنید، این می‌تواند راهی عالی برای کاهش کالری و کمک به کاهش وزن باشد.

به عنوان مثال، یک فنجان آب پرتقال (237 میلی لیتر) حاوی 110 کالری و یک بطری نوشابه (0.49 لیتر) حاوی 182 کالری است. جایگزین کردن حتی فقط یکی از این نوشیدنی‌ ها در روز با یک لیوان آب لیمو می‌تواند مصرف کالری روزانه را 100 تا 200 کالری کاهش دهد.

بعضی از شواهد حتی نشان می‌ دهد که مصرف نوشیدنی‌ های کم کالری به همراه وعده‌ های غذایی می‌ تواند باعث کاهش تعداد کل کالری مصرف شده در وعده غذایی شود. در یک مطالعه 44 زن ناهار را با یک نوشیدنی که دارای کالری بالا بود مصرف کردند.

محققان کالری مصرفی را اندازه‌ گیری کردند و دریافتند که مصرف نوشیدنی‌ های حاوی کالری بالا مانند نوشیدنی‌ هایی که حاوی قند شیرین هستند، با وعده غذایی سبب کاهش مصرف غذا نمی‌شود. در عوض، کل کالری مصرف شده به علت کالری بالای دریافت شده از نوشیدنی نیز افزایش می‌یابد.

اگرچه آب لیمو بدون کالری نیست، اما به اندازه کافی کم کالری است و می‌تواند به کاهش کالری مصرفی کمک کند.

آب لیمو می‌تواند بدن را هیدراته نگه دارد

از حمل مواد مغذی به سلول‌ ها تا خروج مواد زائد از بدن، نوشیدن آب کافی در طول روز برای هیدراته ماندن بدن، امری حیاتی است. حفظ هیدراتاسیون کافی در همه چیز از جمله حفظ درجه حرارت بدن تا بهبود عملکرد فیزیکی ضروری است.

بعضی از شواهد نیز نشان می‌دهد که هیدراته ماندن می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش هیدراتاسیون می‌تواند تجزیه چربی‌ها را افزایش دهد. حفظ هیدراتاسیون بدن موجب کاهش میزان احتباس آب می‌شود.

احتباس آب در بدن باعث ایجاد علائمی مثل نفخ، نفخ و افزایش وزن می‌شود. بنابراین از آنجا که اکثریت آب لیمو از آب تشکیل شده است، می‌تواند به حفظ هیدراتاسیون مناسب کمک کند.

نوشیدن آب لیمو می تواند متابولیسم را افزایش دهد

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب به اندازه کافی می‌تواند به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند. محققان معتقدند که هیدراته ماندن بدن باعث افزایش عملکرد میتوکندری می‌شود، میتوکندری نوعی ارگان موجود در سلول است که به تولید انرژی برای بدن کمک می‌کند.

افزایش متابولیسم منجر به کاهش وزن می‌شود. این تحقیق همچنین نشان داده است که مصرف آب آشامیدنی متابولیسم را با القای ترموژنز، فرآیند متابولیکی که کالری را برای تولید گرما می‌سوزاند، افزایش می‌دهد.

اگرچه تحقیقات در مورد آب لیمو به طور خاص محدود است، با این حال، به دلیل آنکه آب جزء اصلی سلول‌ های بدن است، احتمالا آب لیمو همانند آب معمولی همان مزایای افزایش متابولیسم را به همراه می‌آورد.

آب لیمو می تواند احساس سیری را بیشتر کند

نوشیدن آب آشامیدنی اغلب به عنوان بخشی اساسی از هر رژیم غذایی کاهش وزن توصیه می‌شود، زیرا می‌تواند بدون اضافه کردن کالری را احساس سیری را در شما افزایش دهد.

در سال 2008 یک مطالعه در مورد اثرات آب بر مصرف کالری در 24 فرد بزرگسال و مبتلا به چاقی انجام شد. این مطالعه نشان داد که نوشیدن 16.9 اونس (0.5 لیتر) آب قبل از صبحانه، میزان کالری مصرف شده در وعده غذایی را 13٪ کاهش داد.

یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف آب آشامیدنی به همراه غذا باعث کاهش گرسنگی و افزایش سیری می‌شود. از آنجایی که آب لیمو کم کالری است، می تواند راهی موثر برای کاهش مصرف کالری باشد.

مصرف آب لیمو همچنین می‌تواند کاهش وزن را افزایش دهد، با توجه به اثرات مفید بالقوه مصرف لیمو و آب آن در متابولیسم و هیدراتاسیون، برخی شواهد نشان می‌دهد که آب لیمو می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

چربی‌ها را می‌سوزاند

اسیدیته بالا در سیستم گوارش که از مصرف آب لیمو ناشی می‌شود، منجر به جذب بهتر کلسیم از مواد غذایی می‌شود. کلسیم در سلول‌ ها ذخیره می شود. تحقیقات نشان داده است که کلسیم توانایی سوزاندن چربی سلول ها را افزایش می دهد.

بنابراین، مصرف آب لیمو به کاهش وزن کمک می‌کند؟

فرض بر این است که رژیم غذایی، فعالیت ورزشی و سطح فعالیت شما یکسان است و شما شروع به مصرف آب لیمو به شکل طبیعی یا به شکل فراوری شده می‌کنید، به محض اینکه از خواب بیدار می‌شوید، احتمالا سطح متابولیک شما افزایش می‌یابد.

سایر مزایای مصرف لیمو،قطره‌ لیمو و یا آب لیمو مانند افزایش سطح بالایی از ویتامین C، جذب بهتر کلسیم و غیره، عملکرد سیستم بدن را بهبود می‌ بخشد و این ممکن است باعث افزایش سوزاندن چربی و کاهش وزن شود.

مقالات مرتبط

gap
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲
درمان استرس و بی خوابی در خانه

درمان استرس و بی خوابی در خانه

استرس و بی‌خوابی دو مشکل شایع در زندگی امروزی هستند. فشارهای روزمره و اضطراب ممکن است باعث افزایش استرس و کاهش کیفیت خواب ...
۰۶ آبان , ۱۴۰۲