فواید و مضرات استفاده از گیاه اسطوخدوس

فواید و مضرات استفاده از گیاه اسطوخدوس

مقالات

۱۷ دی , ۱۳۹۷

اسطوخدوس گیاهی بومی شمال آفریقا و مناطق کوهستانی مدیترانه است. گیاه اسطوخدوس همچنین برای تولید اسانس‌های ضروری که از تقطیر گل‌های نوع خاصی از اسطوخدوس ایجاد می‌شود، پرورش داده می‌شود. روغن تولید شده از گیاه اسطوخدوس در لوازم آرایشی و بهداشتی و برخی از مصارف دارویی استفاده می‌شود. روغن خالص اسطوخودوس، در مقایسه با شکل گیاهی و دارویی آن، در صورتی که بلعیده شود، سمی است.

حقایقی درباره اسطوخودوس

  • گیاه اسطوخدوس بیشتر به منظور تولید اسانس پرورش داده می‌شود.
  • در مقالات علمی، مزایای دارویی استفاده از اسطوخودوس بیشتر برای درمان اضطراب، عفونت‌های قارچی، ریزش مو و زخم‌ها ذکر شده است.
  • شواهد علمی هنوز از کاربرد اسطوخدوس برای درمان افسردگی، فشار خون بالا، حالت تهوع، درد قاعدگی یا اگزما و شرایط دیگر حمایت نمی‌کند.

کاربرد اسطوخدوس:

این گیاه برای مصارف پوست و زیبایی بسیار مورد توجه است و معمولا در ترکیبات رایحه و شامپو برای پاک کردن پوست استفاده می‌شود. قطره‌های خوراکی و یا لوسیون اسطوخدوس را می‌توان بدون نسخه خریداری کرد. از برخی از محصولات خوراکی اسطوخدوس می‌توان به منظور اضافه کردن عطر و طعم به محصولات پخته شده و مواد غذایی استفاده کرد.

خواص اسطوخدوس:

اعتقاد بر این است که روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که می‌تواند به بهبود سوختگی‌های جزئی و نیش حشرات کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که اسطوخدوس ممکن است برای درمان اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی و بی‌حسی مفید باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف گیاه اسطوخودوس به صورت چای و جوشانده می‌تواند مسائل مربوط به مشکلات گوارشی مانند استفراغ، تهوع، گاز روده، تخریب معده و تورم شکمی را کمتر کند. علاوه بر کمک به مشکلات گوارشی، اسطوخدوس برای کمک به کاهش سردرد، گرفتگی عضلات و پیچ خوردگی پا، دندان درد و زخم استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند برای جلوگیری از ریزش مو استفاده شود.

عفونت قارچی:

یک مطالعه منتشر شده در مجله میکروبیولوژی پزشکی نشان می‌دهد که روغن اسطوخودوس می‌تواند در مبارزه با عفونت‌های مقاوم به درمان‌های ضد قارچی موثر باشد. محققان دریافته‌اند که روغن اسطوخدوس به طیفی از سویه‌های قارچی که می‌تواند باعث ایجاد بیماری در پوست شود، واکنش می‌دهد و بسیار کشنده است. در این مطالعه، روغن‌های خالصی که از جنس Lavandula گیاه اسطوخودوس جدا شده‌اند، با نابودی غشاء سلول‌های قارچی، آن‌ها را نابود می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد که روغن لوواندولا بسیار قوی است و فعالیت ضد قارچی را در طیف گسترده‌ای انجام می‌دهد.

التیام زخم:

یک مطالعه در مجله پزشکی مبتنی بر مقایسه مکمل‌ها و اثبات اثرات درمان‌های جایگزین مختلف برای بهبود زخم منتشر شده است. محققین اثرات متابولیسم عصبی الکتریکی پوستی (TENS)، محلول پیودون ید و روغن اسطوخودوس را بر روی موش‌های آزمایشگاهی مقایسه کردند. نویسندگان این تحقیق خاطر نشان کردند که درمان زخم در گروه‌هایی که اسطوخودوس در آن‌ها استفاده شده بود، سریع‌تر از گروه دیگر کنترل شده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که اسطوخدوس اثر شتاب دهنده‌ای بر بهبود زخم دارد.

ریزش مو:

اسطوخدوس برای درمان آلوپسی موثر است. آلوپسی وضعیتی است که در آن موها از برخی یا همه قسمت‌های بدن از بین می‌روند. تحقیقات نشان می‌دهد که اسطوخدوس می‌تواند رشد مو را تا ۴۴ درصد پس از ۷ ماه درمان افزایش دهد.

اضطراب و اختلالات مرتبط با آن:

مقاله منتشر شده در مجله بین المللی روانپزشکی در معاینات بالینی ارزیابی می‌کند که چگونه سیلکسان در درمان بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی مختلف موثر واقع شده است. Silexan یک روغن تهیه شده از اسطوخودوس است که به شکل کپسول‌های ژلاتینی ۸۰ میلی گرمی در بازار عرضه می‌شود. این تیم تحقیقاتی متوجه شد که Silexan در طول ۲ هفته در کاهش اضطراب در بیماران مبتلا به اضطراب عمومی اثر قابل توجهی داشته است. محققان همچنین دریافتند که عطر اسطوخدوس ممکن است به بیماران دچار اضطراب کمک کند. محققان سطوح دندانی ۳۴۰ بزرگسال بالغ مضطرب را در اتاق انتظار دندانپزشک برای تعیین وقت خود اندازه گیری کردند. نیمی از بیماران در معرض عطر و بوی اسطوخودوس بودند، در حالی که نیمه دیگر در معرض این بو قرار نگرفتند. این تیم متوجه شد که افرادی که در معرض عطر اسطوخودوس قرار گرفته‌اند، سطح اضطراب پایین‌تری نسبت به سایر بیماران در آن‌ها گزارش شده است.

درد عمل جراحی لوزه در کودکان :

روغن اسطوخودوس به دلیل خواص ضد دردی که دارد، یکی از داروهایی است که می‌تواند در کاهش درد پس از جراحی لوزه در کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

علائم عاطفی و اختلالات روحی قبل از قاعدگی:

اسطوخودوس ممکن است به کاهش علائم عاطفی قبل از قاعدگی کمک کند.

اسطوخدوس چه چیزهایی را درمان نمی‌کند؟

  • افسردگی
  • کولیک در نوزادان
  • یبوست
  • تهوع و استفراغ
  • میگرن
  • عفونت گوش
  • فشار خون بالا
  • درد قاعدگی
  • اگزما
  • درد مرتبط با سرطان
  • زوال عقل
  • شپش

تداخلات دارویی:

مؤسسات ملی بهداشت NIH هشدار می‌دهند که هنگام ترکیب روغن اسطوخدوس با موارد زیر احتیاط شود:

  • داروهایی که باعث خواب آلودگی می‌شوند، مانند بنزودیازپین‌ها، باربیتورات‌ها و Ambien
  • داروهای کاهش فشار خون مانند کاپتوپریل، انالاپریل و لوزارتان

اگر قبلا از داروهای ذکر شده در بالا استفاده کرده‌اید، قبل از اضافه کردن اسطوخدوس به رژیم دارویی خود، با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات:

استفاده مکرر از اسطوخدوس روی پوست ممکن است موجب سندرم مزمن پیش از قاعدگی شود.

همچنین می‌تواند سبب افزایش سایز سینه در پسران قبل از بلوغ شود.

ایمنی استفاده از اسطوخودوس در دوران بارداری و یا شیردهی نیز هنوز تایید نشده است. بنابراین در صورت بارداری یا شیردهی، استفاده از محصولات خالص گیاهان یا مکمل‌ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

از آنجا که اسطوخودوس سرعت سیستم عصبی مرکزی را در بیماران کاهش می‌دهد، پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی مصرف روغن اسطوخدوس را قطع کنند.

مقالات مرتبط

gap
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲
درمان استرس و بی خوابی در خانه

درمان استرس و بی خوابی در خانه

استرس و بی‌خوابی دو مشکل شایع در زندگی امروزی هستند. فشارهای روزمره و اضطراب ممکن است باعث افزایش استرس و کاهش کیفیت خواب ...
۰۶ آبان , ۱۴۰۲