چند روش برای از بین بردن آفت دهان

چند روش برای از بین بردن آفت دهان

مقالات

۰۳ مهر , ۱۳۹۷

همه ما با آفت دهان و زخم‌های دهانی آشنایی کامل داریم و در مقالات قبلی راجع به انواع آفت دهان، علل به‌وجود آمدن آفت و... صحبت کرده‌ایم. دلیل به‌وجود آمدن این آفت‌ها هنوز هم کاملا به صورت علمی ثابت نشده است. فردی که دچار آفت دهان می‌شود، اگر یکی از راه‌های درمانی را پیش نگیرید، ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد تا آفت دهان خود به خود از بین برود. آفت ها عموما روی بخش‌های مخاطی دهان و در مکان هایی که پوست به استخوان اتصال ندارد به صورت یک زخم دایره شکل و بسیار دردناک به‌وجود می‌آیند. 

شست و شوی مکرر دهان و بعضی از راهکارهای بهداشتی می‌توانند هم زمان التیام آن را کاهش دهند و هم می‌توانند درد آن را کمتر و قابل تحمل کنند. برای از بین بردن آفت دهان روش‌های شیمیایی و طبیعی بسیار زیادی وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

در ابتدا برای کاهش درد و ورم زخم بهتر است تکه‌ای یخ را بر روی آفت دهان خود قرار دهید، مواد سرد می‌توانند گردش خون را کاهش دهند و در نتیجه درد فرد را در آن ناحیه نیز در حد قابل توجهی کاهش دهند.

ماست می‌تواند روش درمانی مناسب باشد، ماست‌های پروبیوتیک می‌توانند به خوبی دهان شما را تمیز کرده و فقط به باکتری‌هایی اجازه فعالیت دهند که بدن شما به آن‌ها نیاز دارد. همچنین همانطور که قبل تر گفته شد سرما و خنکی می‌تواند درد شما را التیام بخشد.

یکی از روش‌های سنتی که برای درمان آفت دهان استفاده‌ای بسیار فراوان دارد، استفاده از دهانشویه شیرین بیان است. برای نتیجه‌گیری مطلوب، بهتر است دهان خود را روزی ۴ بار توسط دمنوش شیرین بیان شست و شو دهید. طبق آمار بدست آمده درصد بالایی از مصرف کنندگان این روش اعلام کرده‌اند که در همان روز اول استفاده از این دهانشویه کاملا متوجه تاثیر آن شده‌اند و درد آن‌ها هم به قدر قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

برای تهیه این محلول ۲ قاشق چای خوری عصاره شیرین بیان را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. همچنین می‌توانید از چای‌های شیرین بیانی که در بازار موجودند استفاده کنید، به‌گونه‌ای که پس از دم کشیدن، چای کیسه‌ای شیرین بیان را حدود ۱۰ دقیقه روی آفت دهان خود قرار دهید تا به روند درمان خود سرعت ببخشید.

یکی دیگر از روش‌هایی که امروزه موارد استفاده زیادی دارد، استفاده از گیاه آلوئه ورا است، این گیاه جزء گیاه‌هایی است که می‌تواند هر دردی را دوا کند. ماده ژلاتینی درون برگ این گیاه می‌تواند درد زخم‌ها را کاهش داده و به بهبود بافت‌های مختلف کمک کند. شما می‌توانید با قرار دادن مقداری از ژلاتین درون برگ آلوئه ورا روی آفت دهان خود به درمان آن کمک کنید، البته بهتر است قبل از قرار دادن ژل روی آفت ، آن را به وسیله یک دستمال خشک کنید تا نتیجه‌ای بهتر بگیرید. شما می‌توانید هرچند بار که می‌خواهید این روش را تکرار کنید.

مقالات مرتبط

gap
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس ...
۱۴ فروردین , ۱۴۰۳
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲