گل سرخ و خواص آن

گل سرخ و خواص آن

مقالات

۲۷ دی , ۱۳۹۷

آنچه که در مورد عصاره ی گل سرخ باید بدانید:
قطره ی گل سرخ مایعی تهیه شده از آب و گلبرگ گل سرخ است که به دلیل عطر و بوی شیرینی که دارد به عنوان عطر استفاده می‌شود، اما در کنار این ویژگی دارای خواص دارویی نیز می‌باشد. تاریخچه ی استفاده از افشره ی گل سرخ در پزشکی به قرن هفتم و به خاورمیانه و ایران بر می‌گردد.

خلاصه ای از فواید قطره گل سرخ:

  • عصاره ی گل سرخ معمولا بدون عوارض جانبی استفاده می‌شود.
  • عصاره ی گل سرخ حاوی آنتی اکسیدان های قوی و قدرتمند است.
  • تحقیقات اخیر نشان داده است که عصاره ی گل سرخ می‌تواند به استراحت سیستم عصبی مرکزی کمک کند.

مزایای استفاده از عصاره  گل سرخ:

پوست: پوست بزرگترین عضو بدن است و به عنوان یک مانع در مقابل اشعه ماوراء بنفش، مواد شیمیایی و سایر آلودگی های فیزیکی عمل می‌کند. آنتی اکسیدان‌ های موجود در قطره گل سرخ سلول‌ها را در برابر آسیب محافظت می‌کند. عصاره ی گل سرخ همچنین دارای خواص ضد التهابی است، به این معنی که می‌توان آن را روی پوست گذاشت تا تحریکات ناشی از اگزما و حساسیت را کاهش دهد.

عصاره  گل سرخ به عنوان مهار کننده ای از آنزیم‌های الاستاز و کلاژناز عمل می‌کند که هر دو به پوست آسیب می‌رسانند. این، به نوبه خود، می‌تواند به تسکین پوست و کاهش قرمزی کمک کند، همچنین به عنوان یک محصول ضد پیری با کاهش ظهور خطوط و چین و چروک‌ها روی پوست عمل می‌کند.

تنفس : با توجه به اثر آرام بخش و ضد التهابی، عصاره  گل سرخ را می‌توان برای درمان گلودرد استفاده کرد. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داده است که می‌تواند به عنوان یک آرامش بخش در انقباضات عضلات گلو عمل کند.

چشم ها : در حالت مایع، عصاره  گل سرخ را می‌توان به عنوان بخشی از قطره چشم استفاده کرد و در بسیاری از تحقیقات علمی نشان داده شده است که استفاده از عصاره  گل سرخ مزایای عالی برای افراد مبتلا به مشکلات چشمی دارد .

شرایطی که قطره گل سرخ می‌تواند به درمان کمک کند عبارتند از:

  • التهاب ملتحمه
  • Xerosis ملتحمه یا سندرم چشم خشک
  • داکیروسیستیت حاد
  • شرایط دژنراتیو مانند pterygium یا pinguecula
  • آب مروارید

زخم‌ها : عصاره گل سرخ دارای ویژگی های ضد عفونی و ضد باکتری است که به این معنی است که می‌تواند زخم‌ ها را با تمیز و ضدعفونی نگه داشتن سریع تر بهبود بخشد.

انواع زخم‌ هایی که عصاره  گل سرخ می‌تواند برای درمان آنها مورد استفاده قرار گیرد:

  • سوختگی ها
  • بریدگی ها
  • اسکار‌‌ها

عفونت‌ها : با توجه به خواص ضد عفونی کننده  گل سرخ، عصاره آن باعث تولید هیستامین‌ ها توسط سیستم ایمنی می‌شود، که این امر برای پیشگیری و درمان عفونت مفید است.

مغز : استنشاق بخار آب گل سرخ به طور سنتی به عنوان راهی برای بهبود روحیۀ فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی قطره گل سرخ و یا آب آن نیز می‌تواند به صورت خوراکی مصرف شود. تحقیقات نشان داده است که عصاره  گل سرخ دارای ویژگی ضد افسردگی و ضد اضطراب است. اعتقاد بر این است که این عصاره باعث ایجاد خواب و تأثیر هیپنوتیزمی مشابه داروهای دارویی دیازپام می‌شود.

این مورد برای درمان تعدادی از شرایط سلامت روانی از جمله :

  • افسردگی
  • غم و اندوه
  • فشار
  • تنش

مورد استفاده قرار گرفته است. در سایر موارد پزشکی، آب گلاب در درمان شرایطی مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر بسیار مفید است.

یک پروتئین اختصاصی به نام آمیلوئید که توسط بدن ایجاد می‌شود، در شرایط ناشی از این بیماری ها حضور دارد و بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد، سلول ها را می‌کشد و مانع از عملکرد حافظه می‌شود، که خوشبختانه خواص یافت شده در عصاره  گل سرخ بازدارنده این آمیلوئید است.

سردرد : درست همانطور که بخار آب گل سرخ برای کمک به بهبود خلق و جلوگیری از انسداد عروق، در معرض استنشاق قرار می‌گیرند، اعتقاد بر این است که اثرات ضد فشار نیز می‌تواند به درمان سردرد و میگرن کمک کند. قطره گل سرخ در برخی زمان‌ها در آروماتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین می‌تواند با آغشته شدن به یک پارچه وبستن آن به پیشانی برای درمان سردرد و اثرات مشابه استفاده شود.

هضم : مصرف عصاره  گل سرخ اثر سودمندی بر سیستم گوارش دارد. این کار با افزایش جریان صفراوی انجام می‌شود که به کاهش علائم شکایات رایج، از جمله نفخ و ناراحتی معده کمک می‌کند. مصرف عصاره  گل سرخ همچنین می‌تواند به عنوان یک ملین مورد استفاده قرار گیرد و با افزایش مقدار آب در مدفوع و سرعت بخشیدن به مکانیسم دفع وافزایش تعداد دفعات آن به درمان یبوست کمک کند.

اثرات جانبی :

یک فرد می‌تواند محصولات گل سرخ را به طور موضعی با مقدار کمی - در اندازه یک سکه - بر روی دست خود به عنوان یک آزمون اولیه قرار دهد. اگر در عرض 24 ساعت هیچ واکنش نامطلوب یا حساسیتی وجود نداشته باشد، می‌توان آن را در هر قسمت دیگری از پوست یا بدن با خیال راحت مورد استفاده قرار داد. در بعضی موارد، فرد می‌تواند واکنش به قطره گل سرخ را به دلیل حساسیت خاص و اغلب ناشناخته به محصول داشته باشد. این واکنش ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سوزش
  • گزیدگی
  • قرمزی
  • تحریک

اگر فرد بعد از استفاده از عصاره ی گل سرخ هر کدام از این اثرات را تجربه کند، باید بلافاصله به پزشک اطلاع دهد، زیرا ممکن است نشانه عفونت یا واکنش آلرژیک باشد.

مقالات مرتبط

gap
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس ...
۱۴ فروردین , ۱۴۰۳
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲