انواع آفت دهان

انواع آفت دهان

مقالات

۱۳ مهر , ۱۳۹۶

آفت دهان همانطور که قبلا توضیح دادیم، زخم هایی است که در غشای مخاطی دهان رشد می‌کنند و تقریبا بیشتر افراد در طول عمر خود یک بار آن را تجربه کرده‌اند. آفت دهان انواع مختلفی دارد که در این مقاله به طور مختصر با آن آشنا می‌شوید.

آفت دهان مینور:

این نوع از آفت دهان متداول‌ترین نوع آن است. تقریبا از ۱۰ مورد آفت دهان، ۸ مورد آفت دهانی مینور هستند. قطر این نوع از آفت دهان که به شکل دایره و یا بیضی است، بیش از ۱۰ میلی متر نمی‌باشد. آفت دهان مینور رنگ زرد کمرنگ است و اطراف آن دچار التهاب و قرمزی است. دوره درمان آفت دهان مینور، معمولا ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد و پس از آن بدون آنکه از خود جایی باقی بگذارد، از بین می‌رود.

آفت دهان ماژور:

از هر ۱۰ مورد ۱ مورد به این نوع از آفت دهان مبتلا می‌شوند. اندازه آفت دهان ماژور عمدتا ۱۰ میلی متر یا بیشتر است. این نوع از آفت‌ها به صورت گروهی ظاهر نمی‌شوند و ممکن است یک یا دو آفت دهان ماژور در یک زمان در داخل دهان ظاهر شوند. مدت زمان درمان آفت دهان ماژور از ۱۵ روز تا چند ماه متغیر است و بعد از درمان معمولا جای زخم مشهود خواهد بود. این نوع از آفت دهان بسیار دردناک است.

 آفت دهان شبه تبخال يا هرپتي فرم:

احتمال ابتلا به این نوع از آفت دهان نیز از هر ۱۰ نفر ۱ نفر می‌باشد. آفت دهان هرپتی فرم کوچک با قطرهای ۱-۲ میلی متر است که به صورت گروهی در دهان ظاهر می‌شوند. تا جایی که ممکن است در یک زمان ۱۰۰آفت در دهان ظاهر شوند. در برخی موارد ممکن است به شکل خوشه‌های نامنظم ایجاد شود. درمان آفت دهان هرپتی فرم ممکن است بیش از دو ماه طول بکشد. البته نباید این نوع از آفت دهان را با تبخال اشتباه گرفت.

آفت دهان می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما وقوع آن معمولا در سنین ۱۰تا ۴۰ سالگی متداول‌تر است. با افزایش سن احتمال حمله‌های آفتی نیز کاهش می‌یابد. بعضی از افراد چند روز قبل از ظهور آفت دهان، ممکن است احساس سوزش و درد در آن ناحیه را داشته باشند.

مقالات مرتبط

gap
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس ...
۱۴ فروردین , ۱۴۰۳
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲