راه‌هایی برای از بین بردن جای زخم

راه‌هایی برای از بین بردن جای زخم

مقالات

۰۴ تیر , ۱۳۹۷

همه افراد در طول عمر خود زخم را تجربه کرده‌اند و بر اثر آن مطمئنا تا کنون چند جای زخم روی پوستشان باقی مانده است. اگر شما جزء افرادی هستید که روی پوست خود جای زخم، آکنه، جای سوختگی و یا جای عمل جراحی دارید، می‌دانید که آن‌ها چقدر می‌توانند خجالت‌آور باشند و جلوه زیبای پوست شما را از بین ببرند، بخصوص اگر این جای زخم‌ها بر روی صورت شما باشند. 

حتی در صورتی که جای زخم‌ها در زیر لباس‌های شما قرار گرفته باشد اما خود شما از وجود آن‌ها خبر دارید و این موضوع می‌تواند باعث از دست دادن اعتماد به نفس شما شود. گذشته از این موضوع، جای زخم می‌تواند باعث به وجود آمدن درد و احساس خارش شود.

چرا جای زخم ها به وجود می‌آید؟

اگر راهی بود که نا‌ملایمتی‌های زندگی را بدون سختی و به وجود آمدن جای زخم گذراند، قطعا خوب بود. اما در زندگی واقعی هر زمان که شما دچار آسیب‌دیدگی می‌شوید، یک جای زخم بعد از آن به وجود خواهد آمد که این یک امر طبیعی است.
جای زخم ها جزئی از یک فرآیند طبیعی برای درمان زخم ها هستند. در واقع جای زخم، قطعه پوستی جدیدی است که به سرعت به وجود می‌آیند تا از ورود جرم‌ها و باکتری‌ها به بدن از طریق محل زخم شده جلوگیری کنند. بافتی که جدید است ظاهر و قابلیت ارتجاعی پوست اولیه را ندارد.
در حالی که جای زخم‌ها عموما به‌دلیل وجود جریان‌های خون در آن‌ها، عموما قرمز و بنفش هستند، بعضی از جای زخم‌ها بعد از مدتی به رنگ سفید در می‌آیند. این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که زخم به وجود آمده عمیق بوده و به سلول‌های ملانوسیت که کنترل رنگدانه پوست شما را می‌سازند، آسیب وارد شده است.

راه‌های از بین بردن جای زخم

سرکه سیب

امروزه بدلیل خاصیت‌های درمانی متعدد، توجه ویژه‌ای به سرکه سیب می‌شود. سرکه سیب توانایی کم کردن قند خون، کلسترول و سم زدایی بدن را دارد. همچنین سرکه سیب می‌تواند از طریق لایه برداری پوست در رفع و کمرنگ کردن جای زخم ها کمک بسیاری به شما بکند. در گذشته از سرکه سیب به عنوان ضد عفونی کننده و برای پاک کردن زخم‌ها استفاده می شده است.

نحوه استفاده از سرکه سیب برای از بین بردن جای زخم:

۱- مقداری سرکه سیب را با آب مخلوط کنید.
۲- یک پارچه نرم را وارد محلول بدست آمده کرده و آن را روی جای ذخم خود قرار دهید.
۳- ۱۵ دقیقه آن را روی جای زخم نگه داشته و سپس آن را با آب بشویید.
۴- دوبار در روز این کار را تکرار کنید.

عسل 

عسل یکی از مواد غذایی محبوب در هر آشپزخانه است که در کنار خاصیت‌های غذایی، خواص دارویی و درمانی زیادی هم دارد. عسل زمانی که روی جای زخم قرار گیرد می‌تواند میزان گردش اکسیژن در آن ناحیه را افزایش داده و باعث سرعت بخشیدن به فرایند درمان زخم شود.

نحوه استفاده از عسل برای از بین بردن جای زخم:

۱- عسل خام را روی جای زخم خود قرار دهید.
۲- برای ۱۰ دقیقه آن را روی سطح پوست خود ماساژ دهید.
۳- ۱ ساعت آن را روی پوست خود بگذارید، سپس آن را با آب گرم بشویید.
۴- هفته‌ای دوبار این کار را تکرار کنید.

آب لیمو

اگر سطح پوست شما آکنه و لکه دارد، آب لیمو می‌تواند به دلیل منبع غنی ویتامین C، یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای شما باشد. همچنین می‌تواند سیاهی‌ها و تیرگی‌هایی را که در جای زخم‌ها به وجود می‌آیند را کم رنگ کرده و از بین ببرد.

نحوه استفاده از آب لیمو برای از بین بردن جای زخم:

۱- یک قاشق چایخوری آب لیمو طبیعی را روی پارچه‌ای نرم بریزید.
۲- پارچه را ۱۰ دقیقه روی جای زخم و یا آکنه بمالید.
۳- سپس جای زخم را با آب بشویید، در هنگام شستن بهتر است سطح پوست را کمی ماساژ دهید.
۴- شما می‌توانید ۲ بار در روز این کار را تکرار کنید.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲