اقدامات اولیه در درمان سوختگی

اقدامات اولیه در درمان سوختگی

مقالات

۲۴ خرداد , ۱۳۹۷

سوختگی یکی از دردناکترین حوادث و خطراتی است که همواره در کمین افراد است، به همین صورت درمان سوختگی نیز بسیار سخت و زجرآور است. درد و آسیب سوختگی مختص به همان زمان وقوع حادثه نمی‌باشد، بلکه اگر در همان دقایق اولیه راه‌حل‌های اورژانسی به کار گرفته نشود، ممکن است زخم‌های ناشی از آن تا سال‌ها در بدن ما باقی بماند.

برای درمان سوختگی دقایق اولیه پس از سوختگی بسیار مهم است و آگاهی از اقدامات اولیه درمان سوختگی و انجام آن‌ها می‌تواند از افزایش ضایعات بعدی جلوگیری نماید. برای انجام اقدامات اولیه در درمان سوختگی ابتدا باید نوع و درجه سوختگی، علت سوختگی، عامل سوزاننده و محل سوختگی مشخص باشد. در لحظات اولیه دو اقدام فوری باید انجام شود، ابتدا محلی که دچار سوختگی شده از منبع سوختگی دور کنید و سپس محل سوختگی را خنک کنید.

اقدامات اولیه برای درمان سوختگی بر اساس درجه سوختگی

تقسیم بندی درجه سوختگی‌ها همانطور که در مقالات قبل هم گفتیم ۳ نوع است. در سوختگی درجه 1 تنها قسمت بیرونی پوست آسیب می‌بینید و علائمی مانند قرمز شدن پوست و ورم کردن آن را شاهد هستیم. برای درمان سوختگی درجه اولین راه حل استفاده از آب سرد می‌باشد، بدین ترتیب که می‌توانید قسمت آسیب دیده را به مدت 5 الی 10 دقیقه درون ظرف آب سرد قرار دهید. استفاده از کرم سوختگی مخصوص که قبلا توسط پزشک متخصص تایید شده باشد، نیز بسیار مفید است. البته اگر محل سوختگی نقاطی از بدن هستند که شرایط خاص تری دارند مانند صورت یا کشاله ران بهتر است به پزشک مراجعه نمود.

سوختگی درجه 2 هنگامی رخ می‌دهد که لایه خارجی و اولین لایه داخلی پوست آسیب می‌بیند و بارزترین ویژگی آن ایجاد تاول در پوست می‌باشد و درد و ورم شدیدتری نسبت به سوختگی درجه 1 دارد. برای درمان سوختگی درجه 2 نیز باید ابتدا محل سوختگی را خنک نموده و سپس با استفاده از گاز استریل آن قسمت را پوشانده تا از ورود آلودگی جلوگیری شود. اما اگر مقداری سوختگی زیاد باشد حتما باید اقدامات پزشکی صورت بگیرد.

سوختگی درجه 3 شدیدترین نوع سوختگی است که تمام پوست و چربی زیر آن و گاها گوشت و استخوان را نیز مورد آسیب قرار می‌دهد و با درد بسیار زیادی همراه است و ناحیه سوخته به رنگ سیاه یا سفید تغییر می‌کند. درمان سوختگی درجه 3 مستقیما با عملیات پزشکی باید همراه باشد. اگر محل سوختگی زیر لباس باشد به هیچ وجه لباس را از بدن جدا نکنید زیرا باعث جدا شدن پوست می‌شود. استفاده از آب سرد نیز در این مرحله توصیه نمی‌شود.

اگر مصدوم در حال حرکت یا فرار است اجازه این کار را به او نداده و او را از قسمتی که سوختگی ندارد بر روی زمین قرار دهید و هرگونه وسیله‌‌‌ای که امکان افزایش سوختگی و درد او را دارد مانند انگشتر، ساعت و ... جدا سازید. به این نکته توجه داشته باشید که در تمامی مراحل سوختگی حتما نیاز است که با مراجعه به پزشکان از دستورالعمل‌های آن‌ها برای بهبودی کامل بهره ببرید.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲