تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

مقالات

۳۰ مرداد , ۱۴۰۱

سیستم ایمنی بدن از جمله فاکتورهای مهم در سلامتی بدن است که تضعیف آن باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌گردد. از جمله بیماری‌هایی که در نتیجه ضعف سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود آفت دهان است. در آفت دهان، سیستم دفاعی بدن به مخاط دهان حمله کرده و باعث به وجود آمدن زخم در دهان می‌گردد. بنابراین یکی از راه‌های درمان آفت دهان، تقویت سیستم ایمنی بدن است.

برای درمان آفت دهان و یا جلوگیری از بروز آن، یکی از روش‌ها تقویت سیستم ایمنی بدن است. در ادامه چند مورد از راه‌های تقویت سیستم ایمنی را باهم می‌خوانیم.

1. سبزیجات بخورید.
سوءتغذیه سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. مصرف سیب زمینی سرخ کرده، نوشیدنی‌های گازدار، الکلی و ...، گلبول‌های سفید قوی نمی سازند و بدین ترتیب باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند و خود می‌توانند عاملی برای بروز آفت دهان شوند. اما رژیم‌هایی که سرشار از میوه، سبزیجات و آجیل هستند، به دلیل وجود مواد مغذی در آن‌ها، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. دریافت پروتئین به میزان کافی از عوامل موثر در این زمینه هست که منبع دریافت آن می‌تواند سبزیجات باشد. برخی دیگر از مواد غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن: سیر، ماست، عسل، بادام، سیب، کلم بروکلی، ماهی و ...

2. کمتر حرص بخورید.
وقتی که استرس دارید، غدد فوق کلیوی شما به سرعت آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌کنند. مثلا، استرس روانی، ریسک ابتلا به سرماخوردگی معمولی و ویروس‌های دیگر را نیز افزایش می‌دهد. استرس باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن، بیش از حد واکنش انگیز شود و سیستم ایمنی را تضعیف کند و در نتیجه باعث بروز عارضه‌هایی همچون انواع آلرژی‌ها، آسم، آفت دهان و ... می‌گردد.

بهتر است حدالامکان از استرس‌های خود بکاهید و استرس‌های خود را برای شرایط اضطراری واقعی بگذارید، نه اینکه برای هر چیز کوچک و بی اهمیتی دچار اضطراب و استرس شده و حرص بخورید، مثلا زمانی که با ترافیک مواجه می‌شوید و یا موهایتان حالت نمی‌گیرد و ...
فعالیت‌های کاهش دهنده استرس، باعث تغییرات مثبت در سیستم ایمنی بدن می‌شوند. علاوه بر این ماساژ، موسیقی آرام و ... نیز می‌تواند استرس روزمره را کاهش دهند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند.

3. اجتماعی باشید.
افرادی که زندگی اجتماعی غنی دارند از سلامت و طول عمر بهتری نسبت به افراد تنها و منزوی برخوردارند. شما ممکن است فکر کنید که هر چه با افراد بیشتری برخورد داشته باشید، شانس بیشتری برای ابتلا به مریضی‌های گوناگون خواهید داشت. اما اینطور نیست. محققان طی پژوهشی، ویروس‌های سرماخوردگی را داخل بینی افراد مختلف فرستادند و به آن‌ها گفتند که به زندگی عادی خود بپردازند. در مقایسه با افراد تنها، افراد اجتماعی کمتر دچار سرماخوردگی شدید شدند و حتی افرادی که دچار بیماری شدند، بازه زمانی کمتری را برای درمان گذراندند.

4. خوب بخوابید.
خواب موقعیتی است برای رشد، ترمیم هورمون‌ها و بافت‌های آسیب دیده در طول شبانه‌روز. بی خوابی و یا کم خوابی، استرس و اضطراب را افزایش می‌دهد، کارایی سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و باعث بروز اتفاقاتی در بدن می‌شود که سیستم ایمنی را تحریک کرده و باعث ایجاد بیماری می‌گردد.

5 . از سیگار و دود آن دوری کنید.
سیگار کشیدن باعث التهاب و افزایش مخاط تنفسی می‌‌شود. کودکان و بزرگسالانی که در معرض دود سیگار هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی، از جمله سرماخوردگی، برونشیت، پنومونی، سینوزیت، عفونت گوش، ضعف سیستم ایمنی و آفت دهان هستند.

مقالات مرتبط

gap
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس ...
۱۴ فروردین , ۱۴۰۳
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲