از بین بردن جای سوختگی

از بین بردن جای سوختگی

مقالات

۲۱ مرداد , ۱۳۹۷

پوست و عضلات بدن دارای ویژگی ترمیم خود هستند و در صورت ایجاد زخم یا خراش و با انجام مراقبت‌های ساده بعد از مدتی به حالت اول خود بر می‌گردند اما این موضوع در مورد زخم ناشی از سوختگی کمی متفاوت است زیرا از بین بردن جای سوختگی فرایندی سخت‌تر و طولانی‌تر نسبت به سایر زخم‌ها دارد و چه بسا اگر هنگام سوختگی زمان را از دست بدهیم یا از روش‌های غیر اصولی استفاده نماییم احتمال از بین بردن جای سوختگی به صورت کامل امکان‌پذیر نباشد و جای سوختگی همواره در بدن ما باقی بماند.

گرمازدگی، آتش سوزی، مواد شیمیایی، برق گرفتگی و ... می‌تواند از عوامل ایجاد سوختگی در روی سطح پوست و بدن باشند و هر کدام درجه‌ای از سوختگی را ایجاد نمایند (سوختگی درجات مختلف دارد که در مقاله انواع سوختگی می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید). اگر درمان سوختگی و از بین بردن جای آن بر اساس درجه و نوع سوختگی انجام گیرد منطقی‌تر است.

آیا روش های از بین بردن جای سوختگی در سطح اینترنت قابل اطمینان است؟

قطعا با جستجوی کلمه از بین بردن جای سوختگی مطالب و روش‌های زیادی که اکثرا به نام درمان خانگی جای سوختگی مشهور هستند، مواجه می‌شوید اما ممکن است چندین سوال ذهن‌تان را مشغول سازد که دلایل علمی این درمان‌ها چیست؟ مرجع این راه‌حل‌ها کجاست؟ آیا این درمان‌ها برای همه افراد و همه نوع پوستی یا هر نوع سوختگی پاسخگوست؟ از چه طریقی می‌توان به این راه‌حل‌ها اطمینان کرد و اگر مشکلی برای زخم و پوست در هنگام درمان سوختگی پیش آمد، تکلیف چیست؟

روش های از بین بردن جای سوختگی

برای پاسخ به این سوالات و اطمینان یافتن از این راه‌حل‌ها، بهترین روش، مشورت با پزشک متخصص حتی برای کوچکترین زخم و خراش ناشی از سوختگی است. اما روش‌های متداولی هم برای از بین بردن جای سوختگی نیز وجود دارد که با توجه با تایید پزشکان درون مجلات پزشکی انتشار می‌یابند و ما در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌نماییم.

• عصاره گوجه فرنگی

مصرف گوجه فرنگی از دیرباز به عنوان عاملی برای سلامت پوست مطرح می‌شود و استفاده از عصاره آن و قرار دادن آن بر روی محل سوختگی به طور منظم، راه‌حلی ارزان قیمت و مفید برای از بین بردن جای سوختگی است.

• روغن بادام، زیتون و نارگیل

هر کدام از این روغن‌ها خاصیت مرطوب کنندگی پوست را دارند و اجازه ایجاد و گسترش زخم‌های جدید را نمی‌دهند. با توجه به ویتامین E موجود در این روغن‌ها، استفاده از آن‌ها باعث از بین بردن جای زخم و جای سوختگی می‌گردند.

• عسل طبیعی

عسل طبیعی بهترین ماده برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و تولید سریع‌تر سلول‌های جدید و بازسازی بافت پوست است. می‌توانید مقداری عسل را روی پوست خود بمالید و با استفاده از باند محل زخم را بسته و چند ساعت در همان حالت بمانید و با تکرار چند بار این کار در هفته تاثیرات آن را ببنید.

کرم سوختگی

یکی از مواردی که متخصصان برای از بین بردن جای زخم و سوختگی و تسریع در روند درمان سوختگی تجویز می‌کنند استفاده مداوم از کرم‌های سوختگی است. کرم سوختگی حاوی مواد موثره‌ای است که به بازسازی و ترمیم پوست آسیب دیده کمک می‌کند و در کوتاه مدت می‌توانند نتایج بسیار مشهودی را برجای بگذارند. کرم کلاسنت یکی از کرم‌های مشهور در این زمینه است که با داشتن یک درصد از گیاه سنتلاآسیاتیکا، روند بهبود را افزایش می‌دهد.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲