سوختگی با بخار آب

سوختگی با بخار آب

مقالات

۱۸ اردیبهشت , ۱۳۹۷

در مقالات قبل درباره انواع مختلف سوختگی صحبت کردیم، بسیار مهم است که بدانیم سوختگی علاوه بر درجه‌های مختلف انواع زیادی دارد که هر کدام نیاز به درمان خاصی دارند و شیوه‌های خاصی برای درمان سوختگی استفاده می‌شود.
اما در این مقاله قصد داریم شیوه‌های درمان سوختگی با بخار آب، واکنش سریع در هنگام وقوع و البته راه‌های پیشگیری از آن را به طور مفصل توضیح دهیم.

شیوه‌های درمان سوختگی با بخار آب و مایعات

در اکثر مواقع سوختگی‌های این چنینی را می‌توان در خانه بدون نیاز به رفتن به پزشک درمان کرد اما قبل از درمان باید نوع سوختگی را تشخیص دهید. نکات زیر به شما کمک می‌کند که این نوع سوختگی‌ها را به سادگی درمان کنید. تنها باید دقت داشته باشید که اگر سوختگی درجه سوم بود، نیاز به مراقبت پزشکی دارد و در خانه قابل درمان نیست.

بی‌شک نکته اول و بسیار مهم که در هرنوع سوختگی باید در قدم اول به آن توجه کرد، دور کردن منبع سوختگی از پوست است. در مورد سوختگی با مایعات بسیار دیده می‌شود که در دقایق اول سوحتگی، مایع را از روی پوست برنمی‌دارند که این خود باعث آسیب بیشتر می‌شود.
در قدم دوم باید ناحیه‌ای که دچار سوختگی شده است را در زیر جریان آب سرد بگیرید. توجه داشته باشید که از یخ و یا آب خیلی سرد استفاده نکنید و در طول این فرایند سعی کنید بدن فرد را کمی گرم نگه دارید. اگر قسمت زیادی از بدن دچار سوختگی شده است به کلی زیر آب سرد نروید زیرا باعث می‌شود دمای بدن کاهش پیدا کند و پروسه احیا به کندی توسط بدن انجام شود.
اگر طلا و یا زیورآلات در آن قسمت از پوست وجود دارد آن را از بدن جدا کنید و سعی کنید قسمتی که دچار سوختگی شده را در ارتفاعی بالاتر از قلب بگیرید تا خون رسانی به درستی انجام شود. سپس محل سوختگی را با یک پارچه خشک و تمیز پانسمان کنید. اگر محل سوختگی تاول زد آن را نترکانید. مهم است که بدانید درمان سوختگی چند روز تا چند هفته طول می‌کشد صبور باشید و تا درمان کامل آن صبر کنید.
بیشتر سوختگی‌ها با همین چند کار ساده و البته مراقبت و رژیم غذایی مناسب در خانه و با استفاده از مواد غذایی موثر در درمان سوختگی قابل درمان است.
توجه داشته باشید که اگر محل دچار آسیب و سوختگی بیشتر از ۱۵ سانتی متر بود به دکتر مراجعه کنید. سوختگی می‌تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد.


راه‌های پیشگیری از سوختگی

بیشتر سوختگی‌ها با مایعات به علت رعایت نکردن نکات ایمنی اتفاق می‌افتد، اما ممکن است بیشتر سوختگی‌ها با مایعات در کودکان اتفاق افتد، چند نکته کوچک می‌تواند از این حوادث ناگوار جلوگیری کند:
قبل از گذاشتن کودک در وان حمام آب را با دست امتحان کنید، بدن کودکان حساس است و امکان دارد زودتر دچار سوختگی شود.
مایعات را در ارتفاعی بگذارید که دست کودکان به آن نرسد.
شیر و یا چای گرم را کمی سردتر به کودک بدهید.
از دست زدن کودک به ماکرویو و یا اجاق گاز جلوگیری کنید.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲