۹ ماد غذایی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند

۹ ماد غذایی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند

مقالات

۲۸ آبان , ۱۴۰۱

همانطور که در مقالات قبلی هم گفتیم، ضعف سیستم ایمنی امروزه بسیار شایع است و باعث به وجود آمدن بیماری‌های زیادی می‌گردد. انواع عفونت‌ها، قارچ‌ها، اختلالات خونی، آلرژی‌ها، آفت دهان، تبخال و حتی ایدز و سرطان همگی بیماری‌های است که ضعف سیستم ایمنی بدن موجب بروز و یا تشدید آن‌ها می‌گردد. در این مقاله برخی از مواد غذایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شود را بیان می‌کنیم.  

مرکبات

مرکبات منبع قوی ویتامین C هستند. بسیاری از افراد زمانی که سرما می‌خورند برای از بین بردن سرما خوردگی از ویتامین C استفاده می‌کنند اما فراموش نکنید که ویتامین C قبل از نابود کردن سرما خوردگی، جلوی بروز آن را می‌گیرد. اگر هر روز حداقل یک میوه که در آن ویتامین ‌C وجود دارد مصرف کنید، سیستم ایمنی بدن شما تقویت می‌شود. بدن شما ویتامین C تولید نمی‌کند پس در مصرف آن جدی باشید. ویتامین ‌C در لیمو ترش، پرتغال، نارنگی، لیمو شیرین و کیوی به فراوانی یافت می‌شود.

 

فلفل قرمز

فلفل قرمز دو برابر مرکبات ویتامین C دارد. علاوه بر این در فلفل قرمز کاروتن وجود دارد، که باعث سالم نگه‌داشتن چشم‌ها و پوست شما می‌شود.

 

کلم بروکلی

بروکلی از سبزیجات دیگریست که در آن مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی وجود دارد. در کلم بروکلی ویتامین C، A و E وجود دارد. همچنین بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان است، بروکلی از بهترین سبزیجاتی است که می‌توانید پیدا کنید. بهترین راه مصرف کلم بروکلی، پختن کم آن است تا ویتامین‌ها و مواد معدنی آن از بین نرود.

 

سیر

سیر در بیشتر غذاها در سراسر دنیا استفاده می‌شود. سیر هم طعم بهتری به غذا می‌دهد هم می‌تواند به سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. همچنین سالهاست که سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی شناخته می‌شود.

 

زنجبیل

مانند مرکبات، اکثر مردم زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، شروع به خوردن زنجبیل می‌کنند. زنجبیل هم می‌تواند از ابتلا به سرما خوردگی جلوگیری کند و هم در روزهای خیلی سرد می‌تواند بدن شما را گرم نگه داشته و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کند.

 

اسفناج

اسفناج مانند بقیه سبزیجات دارای ویتامین‌های مختلف است که ویتامین C مهمترین آنهاست. اسفناج در کنار بقیه سبزیجات با عفونت‌ها مبارزه می‌کند و با تقویت سیستم ایمنی، جلوی بروز بیماری‌های عفونی را می‌گیرد. بهتر است اسفناج را هم مانند بروکلی کمی بپزید، تا ویتامین‌های موجود در آن هدر نرود.

 

ماست

اگر می‌خواهید مطمئن شوید ماستی که می‌خرید، شما را از ابتلا به بیماری حفظ می‌کند و برای سیستم ایمنی بدن مفید است، توجه کنید که آن ماست پروبیوتیک باشد. ماست‌های پروبیوتیک می‌تواند بدن شما را در مبارزه با بیماری‌ها یاری کند. علاوه بر این، ماست صرف نظر از پروبیوتیک بودن یا نبودن، سرشار از ویتامین D است.

 

زردچوبه

زردچوبه از ادویه‌هایی است که  از دیرباز در اکثر غذاها از آن استفاده می‌شود. زردچوبه از ابتلا به آرتروز جلوگیری می‌کند و حتی می‌تواند در ترمیم عضلاتی که در هنگام ورزش آسیب دیده‌اند، مفید باشد.

 

بوقلمون

سوپ بوقلمون یا مرغ تنها در هنگام مریضی حال شما را بهتر نمی‌کنند، در زمانی که مریض نیستید سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و از مریض شدن شما جلوگیری می‌کند. بوقلمون سرشار از ویتامین ب 6 است. 100 گرم گوشت بوقلمون می‌تواند 60 درصد از ویتامین ب 6 مورد نیاز بدن شما را در هر روز تامین کند.   

 

آفت دهان یکی از مشکلاتی است که سیستم ایمنی بدن موجب آن می‌گردد. بنابراین مواردی که ذکر شد در درمان آفت دهان نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

مقالات مرتبط

gap
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس ...
۱۴ فروردین , ۱۴۰۳
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲