علل و درمان گرفتگی عضلات

علل و درمان گرفتگی عضلات

مقالات

۲۵ مهر , ۱۴۰۲

برای اکثر ما اتفاق افتاده است که به طور ناگهان دچار گرفتگی عضلات در قسمت‌های مختلف بدن خود باشیم. این گرفتگی عضلات معمولا با درد زیادی همراه است و گاهی به صورت توده‌ای سفت در زیر پوست احساس می‌گردد. بیشترین قسمت‌های بدن که دچار گرفتگی عضلات می‌شوند، گرفتگی عضلات کمر، گرفتگی عضلات ساق پا و ران، بازو و عضلات قفسه سینه است. گرفتگی عضلات معمولا بسیار دردناک بوده تا جایی که در انجام کارهای روزمره زندگی اختلال ایجاد می کنند.

گرفتگی عضلات واکنش طبیعی بدن در برابر آسیب یا کمبودی در بدن است که اعلام می‌کند در بدن شما مشکلی وجود دارد. همچنین این واکنش می‌تواند برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به بخش‌های مختلف بدن انسان رخ دهد.
علت دقیق گرفتگی عضلات مشخص نیست اما دلایلی وجود دارد که می‌تواند موجب گرفتگی عضلات شود.

 

عواملی که باعث گرفتگی عضلات می شود

  • کم آبی بدن که مانع از رسیدن اکسیژن کافی به عضلات می‌شود باعث گرفتگی عضلات می‌گردد. کمبود آب بدن منجر به غلظت خون و کم خونی نیز می‌گردد که در گرفتگی عضلات تاثیر بسزایی دارد.
  • کمبود و یا عدم تعادل مواد معدنی همچون کلسیم، پتاسیم، منیزیم، سدیم و پروتئین در خون یکی دیگر از عوامل موثر در گرفتگی عضلات است. غلظت مواد معدنی در خارج و داخل سلول‌های بدن مانع از برگشتن عضلات به حالت اولیه می‌شود.
  • افزایش حرارت عضلات بدن، فعالیت زیاد، باقی ماندن عضلات در یک حالت خاص در مدتی طولانی، ورزش در هوای بسیار گرم و ... نیز باعث گرفتگی عضلات می گردد.
  • وجود برخی از بیماری‌ها همچون دیابت، اختلالات هورمونی، مشکلات کلیوی، کم خونی، بیماری‌های کبدی، مشکلات اعصاب و .... نیز می‌تواند زمینه ساز گرفتگی عضلات باشد.
  • مصرف برخی داروها نیز احتمال ابتلا به گرفتگی عضلات را افزایش می‌دهد. مانند داروی‌های ادرار آور، داروهای درمان کلسترول و ....
  • احتمال ابتلا به گرفتگی عضلات در افراد مسن، زنان باردار، افرادی که دارای اضافه وزن هستند و مصرف کنندگان مواد مخدر بیشتر است.
  • عامل دیگر در گرفتگی عضلات مشکلات عصبی همچون فشردگی و درست عمل نکردن سلول های عصبی، استرس و فشارهای عصبی و ... است.

 

درمان گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد، یکی از راه‌های درمان آن و همچنین موثرترین و متداول ترین راه‌ها، ماساژ است. ماساژ کمک می‌کند تا خون در اندام جریان یابد و درمان گرفتگی عضلات به مرور اتفاق افتد. همچنین رساندن قند، اکسیژن و چربی به خون و همچنین استفاده از مواد معدنی به درمان گرفتگی عضلات کمک می‌کند.
کرم ماساژ رادیان، یکی از محصولات شرکت ایده آرای پیشگام، کرمی موثر در درمان گرفتگی عضلات است که می‌توان از آن برای درمان دردهای عضلانی، کوفتگی، کبودی، رگ به رگ شدن و ... نیز استفاده کرد. کرم درمان گرفتگی رادیان حاوی اسانس‌های رزماری، فلفل، کالاندولا و اکالیپتوس است که علاوه بر تسکین درد در درمان گرفتگی عضلات و سایر ناراحتی های ماهیچه‌ای و مفصلی موثر باشد.
به طور کلی برای جلوگیری از گرفتگی عضلات بهتر است به طور مداوم حرکات کششی انجام دهید و به میزان کافی آب بیاشامید. همچنین در رژیم غذایی خود، گوشت، ماهی، سبزیجات و لبنیات و غلات را به میزان کافی قرار دهید تا میزان مواد مغذی بدن در حد ایده آلی قرار بگیرد.

کرم درمان گرفتگی عضلات رادیان

مقالات مرتبط

gap
جلوگیری از گرفتگی عضلات در شب

جلوگیری از گرفتگی عضلات در شب

گرفتگی عضلات در طول شبانه روز اتفاقیست که امکان دارد در هر سنی رخ دهد. زمانی که شما در حالتی خاص چندین ساعت خوابیده‌اید یا ...
۱۰ بهمن , ۱۴۰۱
درد های عضلانی را چگونه درمان کنیم؟

درد های عضلانی را چگونه درمان کنیم؟

دردهای عضلانی یک از دردهای بسیار شایع بوده که به طور حتم بسیاری از افراد در طول زندگی آن را تجربه کرده‌اند. این دردها به صورت ...
۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۱
5 ماده مفید برای جلوگیری از گرفتگی عضلات

5 ماده مفید برای جلوگیری از گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات، اغلب همراه با ورزش شدید و گاهی اوقات می‌تواند بر اثر رژیم غذایی نامناسب رخ دهد. به طور منظم خوردن غذاهای خاص ...
۲۴ بهمن , ۱۳۹۷
موارد استفاده از کرم رادیان

موارد استفاده از کرم رادیان

کرم ماساژ رادیان محصولی طبیعی و موضعی است که کاربرد بسیاری در تسکین درد‌های اسکلتی و گرفتگی‌های عضلانی داشته و احساس ...
۳۰ مرداد , ۱۳۹۷