روش‌های نوین درمان سوختگی

روش‌های نوین درمان سوختگی

مقالات

۱۴ مهر , ۱۳۹۷

تعریف کلی و تجربی همه ما از سوختگی معمولا نوعی درد شدید در اثر برخورد و تماس با جسمی داغ است، پس از آن در صورت خفیف بودن حادثه، قرمزی شدید همراه با سوزشی دردناک و در صورت عمیق بودن سیاهی بافت و سایر واکنش‌های فیزیولوژیکی را سبب می‌گردد. 

معمولا اولین برخورد و سطحی‌ترین عمل پس از سوختگی قرار دادن جسمی سرد بر روی بخش آسیب دیده است تا سریعا دمای محل را پایین آورده و از تورم و خون مردگی آن جلوگیری کنیم. در صورتی که سوختگی از نوع پیچیده و سخت باشد مانند زمانی که فرد در معرض سوختن طولانی مدت و آسیب به بافت‌های زیرین همچون استخوان گردد و یا سوختگی به دلیل تماس با مواد شیمایی باشد نیاز است تا سریعا به مراکز درمانی مراجعه شود و یا در مراکز و کلینیک‌های تخصصی سوختگی تا مدتی تحت درمان قرار گیرد.

روش‌های نوینی در صنعت پزشکی جهت درمان سوختگی ابداع شده است که می‌توان به انواع کرم سوختگی و فناوری سلول‌های بنیادی در این زمینه اشاره کرد. جراحی‌های گوناگون از جمله پلاستیک نیز از روش‌های پر کاربرد جهت بهبود جای سوختگی می‌باشد.

یکی از اعمال جدیدی که برای بهبود نواحی آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد، کشت پوست است که در این عمل بخشی از پوست سالم فرد را کشت داده و جایگزین پوست مرده در بخش سوخته کرده و بهبودی سریع‌تری حاصل می‌شود.

یکی از مزایای اصلی این روش کاهش درد ناشی از طولانی بودن بهبودی طبیعی و زمان‌‌‌بر بودن آن است که باید فرد هر بار پانسمان زخم را باز کرده و آن را مورد شست و شو قرار دهد تا بهبودی تسریع بخشد. همچنین به دلیل باز بودن سطح پوست و ایجاد کانالی برای عبور بیماری‌های مختلف، بستن هر چه سریع تر این مجرا به نفع مصدوم است.

در دنیای مدرن، سوختگی به‌وسیله مواد روغنی و شیمیایی رواج بیشتری پیدا کرده است اما هنوز در مقایسه با گذشته، سوختگی های سنتی از فراوانی بیشتری برخوردارند. در سوختن مستقیم به وسیله جسم داغ و یا خود آتش، آسیب بسیار کمتری در مقایسه با مواد ساده‌ای مانند روغن به‌وجود می‌آید و دوره بهبودی نیز سریع‌تر خواهد بود اما بهترین و سریع‌ترین روش همان سرد کردن جای سوختگی است اما باید توجه کرد اگر در صورت سوختگی مصدوم دچار زخم عمیق شد و خونریزی به‌وجود آمد باید از تمیز بودن و بهداشتی بودن مواردی که برای خنک کردن و پوشاندن سطح زخم استفاده می‌شود کاملا اطمینان حاصل کرد تا از انتقال آلودگی به مصدوم جلوگیری شود.

پیگیری درمان دارویی و موضعی پس از سوختگی برای جبران آثار آن اهمیت بسیاری دارد، زیرا اغلب پس از بهبود، رنگ پوست تغییر کرده و یا گوشت اضافه تشکیل می‌شود که ظاهر آن را تا حدودی زشت می‌کند . اغلب افراد برای بهبودی کامل زخم‌های عمیق پس از درمان، اقدام به جراحی پلاستیک و ترمیم نواحی مختلف زخم می‌کنند.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲