خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

مقالات

۱۴ فروردین , ۱۴۰۳

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس شناخته شده است، اما برای پوست نیز فواید زیادی به همراه دارد. در ادامه، به معرفی خواص روغن اسطوخودوس و نحوه استفاده از آن برای پوست و نکات کاربردی خواهیم پرداخت.

 

فواید استفاده از روغن اسطوخودوس برای پوست

روغن اسطوخودوس مانند ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان است که به آبرسانی و جوانسازی پوست کمک می‌کند. این روغن به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی فواید متعددی برای پوست دارد که شامل:

۱. احیا و شادابی پوست

بسیاری از افراد از روغن اسطوخودوس به عنوان لوسیون برای تسکین و احیای پوست استفاده می‌کنند تا به مبارزه با روند پیری کمک کند. این روغن سرشار از آنتی‌اکسیدان است که پس از استفاده روی پوست، می‌تواند محافظت بیشتری در برابر رادیکال‌های آزاد و عوامل استرس‌زای محیطی که باعث ایجاد چین و چروک و خطوط ریز می‌شوند، ارائه دهد. روغن اسطوخودوس به ویژه در ترکیب با روغن نارگیل به عنوان یک سرم طبیعی و خانگی ضد پیری عمل می‌کند که می‌تواند خاصیت ارتجاعی و کیفیت کلی پوست را بهبود بخشد.

۲. کاهش جوش

خواص ضد باکتریایی روغن اسطوخودوس به آن اجازه می‌دهد تا به عنوان یک ضد جوش عمل کند و به پیشگیری و درمان جوش‌های سرسیاه کمک کند. زمانی که روی پوست مالیده شود، روغن می‌تواند منافذ را باز کند و التهاب را کاهش دهد و به این ترتیب کنترل جوش‌ها را آسان‌تر کند. گزینه دیگر این است که از روغن اسطوخودوس به عنوان تونر صورت استفاده کنید. برای این کار یک قاشق چایخوری عرق رازقی را با ۲ قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کنید. یک پنبه آرایشی بردارید و آن را در محلول آغشته کنید و به آرامی روی نواحی آسیب دیده پوست بمالید.

۳. کاهش خطر عفونت

این روغن دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است که می‌تواند در مهار خطر ابتلا به عفونت بسیار مؤثر باشد. این موضوع بر اساس یافته‌های یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۱ است که نشان می‌دهد روغن اسطوخودوس می‌تواند به عنوان درمانی برای عفونت‌های رایجی مانند کاندیدا و درماتوفیتوز استفاده شود. در حالی که کاندیدا می‌تواند بدون ایجاد هیچ مشکلی در بدن اکثر افراد سالم وجود داشته باشد، اما همچنین می‌تواند باعث برفک دهان و سایر عفونت‌های جدی شود.

۴. تسریع روند بهبود زخم

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که روغن اسطوخودوس ممکن است به بهبود بافت پوست کمک کند. این بدان معناست که اگر خراشیدگی، بریدگی، سوختگی یا هر نوع زخم مشابهی دارید، می‌توانید از روغن اسطوخودوس رقیق شده برای تسریع روند بهبود زخم استفاده کنید. می‌توانید با مخلوط کردن ۳ تا ۴ قطره روغن اسطوخودوس با چند قطره روغن نارگیل، از آن برای ترمیم زخم‌های کوچک در خانه استفاده کنید.

۶. تسکین خشکی پوست و علائم اگزما

اگزما می‌تواند در هر جای بدن ظاهر شود و باعث خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست شود. شدت این بیماری می‌تواند از موارد خفیف تا مزمن متغیر باشد. خواص ضد قارچی و ضد التهابی موجود در روغن اسطوخودوس به این معنی است که می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای پسوریازیس یا تسکین علائم اگزما عمل کند.

انتخاب بهترین روغن اسطوخودوس برای پوست

عصاره‌گیری سرد یا تقطیر با بخار: به دنبال روغن‌هایی باشید که با روش‌های سرد یا تقطیر با بخار به دست آمده‌اند. این روش‌ها احتمال آلودگی روغن در طی فرایند استخراج و تولید را کاهش می‌دهند و در نتیجه برای پوست شما مفیدتر هستند.

شیشه تیره: روغن اسطوخودوس که در بطری‌های شیشه‌ای تیره‌رنگ یا کهربایی فروخته می‌شود، کیفیت خود را بسیار بهتر از بطری‌های پلاستیکی حفظ می‌کند. با نگهداری در این بطری‌ها، رایحه و خواص روغن برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شود و می‌توانید تا زمان بیشتری از آن استفاده کنید.

عطر خالص: حتما برچسب محصول را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ ماده یا افزودنی دیگری به روغن اضافه نشده است. بهترین روغن اسطوخودوس باید ۱۰۰٪ خالص باشد و با هیچ ماده دیگری رقیق نشده باشد. قطره خوراکی اسطوخودوس باکیفیت را می‌توانید از شرکت ایده داروی پارس تهیه نمایید.

نحوه استفاده از روغن اسطوخودوس

شما می‌توانید از روغن اسطوخودوس به روش‌های مختلفی برای پوست خود استفاده کنید و از آن برای تسکین بسیاری از مشکلات و بیماری‌های جزئی بهره‌مند شوید.

رقیق کردن: قبل از استفاده از روغن اسطوخودوس روی پوست، آن را با یک روغن حامل، مانند روغن نارگیل، رقیق کنید و سپس با استفاده از یک پنبه آرایشی، آن را روی پوست بمالید.

اسپری خانگی: برای درمان پوست ملتهب و افزایش محافظت در برابر پشه‌ها و سایر حشرات، می‌توانید اسپری روغن اسطوخودوس خانگی درست کنید.

ماساژ: روغن اسطوخودوس را با یک روغن حامل در کف دست خود مخلوط کنید و به آرامی روی پوست ماساژ دهید.

ماسک: برای بهبود سلامت پوست سر، می‌توانید ماسک موی خانگی درست کنید یا روغن اسطوخودوس را به طور مستقیم به شامپو یا نرم‌کننده مورد علاقه خود اضافه کنید.

عطر درمانی: با استفاده از دستگاه پخش کننده یا بخار گرم، روغن اسطوخودوس را در فضا پخش کنید تا از خواص رایحه درمانی موجود در آن بهره‌مند شوید.

مقالات مرتبط

gap
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲
درمان استرس و بی خوابی در خانه

درمان استرس و بی خوابی در خانه

استرس و بی‌خوابی دو مشکل شایع در زندگی امروزی هستند. فشارهای روزمره و اضطراب ممکن است باعث افزایش استرس و کاهش کیفیت خواب ...
۰۶ آبان , ۱۴۰۲