خواص استفاده از قطره رزماری

خواص استفاده از قطره رزماری

مقالات

۰۲ اردیبهشت , ۱۳۹۸

رزماری (Rosmarinus officinalis) ) یک بوته همیشه سبز با برگ‌های سوزنی و عطر چوب است. گیاه رزماری گرچه به عنوان یکی از چاشنی‌های اصلی غذایی شناخته شده است، اما در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین گونه‌های معطر و گیاهان دارویی در سراسر جهان است. امروزه اسانس رزماری - که حاوی اجزای اصلی هسته گیاه است - استخراج و به صورت قطره در بطری‌های کوچک به فروش می‌ر‌سد.

۱- رزماری می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. 

در یونان باستان و رم، رزماری به عنوان ماده‌ای موثر در تقویت حافظه به کار می‌رفت. تحقیقات نشان می‌دهد که استنشاق رزماری از شکست استیل کولین، که یک ماده شیمیایی مهم در مغز برای تفکر و حافظه است، جلوگیری می‌کند. به طور مثال در یک آزمایش، هنگامی که از ۲۰ کودک در یک اتاق کوچک که در آن اسانس رزماری پخش می‌شد، سوالات ریاضی پرسیدند، سرعت و دقت آن‌ها به طور مستقیم نسبت به مدت زمان پخش اسانس افزایش یافت. تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که تنفس رزماری و سایر اسانس‌های ضروری ممکن است عملکرد مغز را در افراد مسن‌تر و افراد مبتلا به زوال عقل، از جمله کسانی که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند، بهبود بخشد.

۲- رزماری باعث تحریک رشد مو می‌شود.

یکی از رایج‌ترین انواع ریزش مو، آلوپسی آندروژنیک است که بیشتر به عنوان التهاب الگوی مردانه شناخته می‌شود، اگرچه می‌تواند بر روی زنان نیز تاثیر بگذارد. قطره رزماری با جلوگیری از حمله فرآورده‌های تستوسترون به فولیکول‌های موی شما، باعث درمان آلوپسی آندروژنتیک می‌شود. در یک مطالعه هنگامی که مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک ماساژ روغن رزماری رقیق شده را به پوست سر خود دو بار در روز به مدت شش ماه افزایش دادند، همانطور که از مینوکسیدیل، که یک درمان موثر برای رشد مو است، استفاده می‌کردند، افزایش مشابهی در ضخامت مو داشتند. علاوه بر این، افرادی که از قطره روغن رزماری استفاده می‌کردند نسبت به مینوکسیدیل خارش پوستی کمتری داشتند، که نشان می‌دهد رزماری ممکن است قابل تحمل‌تر باشد.

۳- رزماری می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

شواهد اولیه نشان می‌دهد که روغن رزماری ممکن است به کاهش التهاب بافتی که می‌تواند منجر به تورم، درد و سفتی شود، کمک کند. روغن رزماری می‌تواند این کار را با تحریک مهاجرت گلبول‌های سفید خون به بافت‌های مجروح برای انتشار مواد شیمیایی التهابی انجام دهد. در یک مطالعه تحقیقاتی هنگامی که برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، ماساژ زانو با استفاده از روغن رزماری را سه بار در هفته به مدت ۱۵ دقیقه تجویز کردند، آن‌ها در مدت دو هفته کاهش ۵۰٪ درد زانو را در مقایسه با کاهش ۱۲ درصد از کسانی که روغن را دریافت نکردند، تجربه کردند.

۴- رزماری به کاهش درد کمک می‌کند.

در طب سنتی، از قطره رزماری به عنوان یک داروی آرام‌بخش نیز استفاده می‌شود. در یک مطالعه دو هفته‌ای، بیماران آسیب دیده از سکته مغزی با درد شانه که یک مخلوط روغن رزماری همراه با طب فشاری را برای ۲۰ دقیقه دو بار در روز دریافت کردند، ۳۰٪ کاهش درد را تجربه کردند. این در حالی است که کسانی که تنها طب فشاری را دریافت کردند ۱۵٪ کاهش درد داشتند. علاوه بر این، در یک مطالعه دیگر مشخص شد که روغن رزماری نسبت به استامینوفن و داروهای ضد درد معمولی کمی برای مفاصل مفیدتر است.

۵- رزماری استرس را کاهش می‌دهد.

در زندگی روزمره بسیاری از عوامل می‌توانند باعث استرس شوند، با این حال استنشاق رزماری ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند. به طور مثال در یک آزمایش، هنگامی که دانشجویان پرستاری قبل و بعد از آزمایش، روغن رزماری را استنشاق کردند، پالس آن‌ها تقریبا ۹ درصد کاهش پیدا کرد - در حالی که هیچ تغییر معنی داری در مقایسه با آزمایش بدون استنشاق روغن رزماری رخ نداد. از آنجا که افزایش میزان پالس، منعکس کننده استرس و اضطراب کوتاه مدت است، روغن رزماری می‌تواند به طور طبیعی باعث کاهش استرس شود. علاوه بر این، هنگامی که ۲۲ جوان بالغ در ۵ دقیقه از قطره رزماری استفاده کردند، هورمون استرس یا کورتیزول در بزاق آن‌ها ۲۳ درصد کم‌تر از کسانی که از یک ترکیب غیر آروماتیک استفاده کرده بودند، یافت شد. افزایش سطح کورتیزول می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند، به بی‌خوابی کمک کند و تغییرات خلقی را در بین مشکلات بالقوه‌ دیگر ایجاد کند.

مقالات مرتبط

gap
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس ...
۱۴ فروردین , ۱۴۰۳
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲