خواص گیاه مورد

خواص گیاه مورد

مقالات

۲۰ تیر , ۱۴۰۱

در این مطلب با یکی دیگر از گیاهان معجزه آسای طبیعت یعنی گیاه مورد آشنا می‌شویم. گیاه مورد یکی از گیاهان مفید و پرخاصیت طبیعت است، روغن مورد جزو روغن‌های گیاهی و پر کاربرد است که از میوه گیاه مورد به دست می‌آید. گیاه مورد به دلیل استخراج روغن از برگ و میوه از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است.  

در طب سنتی میوه گیاه مورد در درمان برخی از بیماری های پوستی مانند سرماخوردگی، دیابت، التهاب پوستی، زخم های سطحی، و ... موثر است. مورد یا مورت گیاهی با برگهای همیشه سبز، نوک تیز و به رنگ سبز تیره و بسیار معطر است .گل های سفید رنگ و خوش عطر این گیاه از اردیبهشت تا تیر ماه روی این گیاه ظاهر می شوند. میوه های مورد کروی شکل، هسته دار، به اندازه نخود و به رنگ آبی مایل به سیاه هستند. در طب سنتی نیز استفاده از این گیاه سابقه‌ای طولانی دارد. از زمان قدیم از برگ این گیاه به عنوان ماده ای ضد عفونی کننده استفاده می کردند.

نقش گیاه مورد در بهبود ریزش مو

از دلایل ریزش مو می توان به کمبود پروتئین و مواد مغذی، عوارض هورمونی، مصرف دخانیات و استرس اشاره کرد. با توجه به تجربیات بدست آمده از طب سنتی ترکیب پودر برگ مورد، حنا و روغن کنجد در درمان ریزش مو موثر است. همچنین می توان به جای پودر برگ مورد از روغن این گیاه نیز برای این منظور استفاده کرد. این گیاه به دلیل عناصر ضد التهابی و ضد قارچ از پوست سر و ریشه موها حفاظت می کند. علاوه بر این مورد موجب افزایش جریان خون در پوست سر شده و باعث رشد، تقویت و توقف ریزش مو میشود.

خواص این گیاه برای رفع آکنه و تبخال

در حال حاضر با توجه به تحقیقات صورت گرفته خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی اسانس این گیاه دارویی پر فایده به اثبات رسیده است. امروزه داروهای متعددی از این گیاه برای درمان تبخال و آکنه ساخته شده و به بازار عرضه شده است. برای درمان خانگی تبخال و آکنه کافی است مقداری از پودر برگ خشک شده گیاه مورد را با کمی آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس میتوانید ماسک به دست آمده را برای چند دقیقه روی پوست صورت خود بگذارید. همچنین می توانید به جای پودر برگ مورد از روغن مورد استفاده کنید.

خواص این گیاه برای بهبود تنفس

از دیگر خواص گیاه مورد این است که از روغن مورد یا اسانس مورد می توان برای رفع تنگی نفس استفاده کرد. اسانس این گیاه می‌تواند در بهبود شرایط آزاردهنده تنفسی در بیماری های مانند آسم و برونشیت موثر و مفید باشد. همچنین این گیاه دارویی موجب پاکسازی مجاری تنفسی، آرامش روح و کاهش سوزش بینی یا حنجره می شود.

روغن گیاه مورد

همانطور که گفته شد گیاه مورد یکی از گیاهان مفید و پرخاصیت طبیعت می باشد. روغن مورد جزو روغن های گیاهی و پر کاربرد است که از میوه گیاه مورد به دست می‌آید. سابقه استفاده از این روغن به هزاران سال پیش برمی گردد و در طب سنتی به استفاده از این روغن توصیه فراوان شده است. شما میتوانید برای استفاده از خواص این روغن پرکاربرد و معجزه آسا آن را از سایت eapcom.com تهیه کنید و از خواص بی شمار آن بهره مند شوید.

مقالات مرتبط

gap
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس ...
۱۴ فروردین , ۱۴۰۳
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲