هشت مورد از فواید گیاه نعناع برای سلامتی

هشت مورد از فواید گیاه نعناع برای سلامتی

مقالات

۳۱ خرداد , ۱۴۰۱

گیاه نعناع شامل بیش از دوازده گونه گیاهی می‌شود که همگی متعلق به جنس Mentha هستند. این گیاه مخصوصا برای احساس خنک کننده‌ ای که می‌دهد شناخته شده است.

گیاه نعناع می‌تواند در هر دو فرم تازه و خشک به غذاها اضافه شود. همچنین در مصارف دارویی به شکل قطره خوراکی نعناع ، قرص و روغن در بازار عرضه می‌شود.

نعناع یک عنصر محبوب در غذاهای مختلف و نوشیدنی‌ ها است، از انواع چای و نوشیدنی های الکلی تا سس‌ ها، سالاد‌ها و دسرها، همگی می‌توانند از عطر و طعم نعناع بهره گیرند.

در حالی که خوردن این گیاه مزایای فراوانی را برای سلامتی به ارمغان می‌آورد، تحقیقات نشان می‌دهد که چندین خواص نعناع به دلیل استفاده از آن به شکل روغن بر روی پوست، استنشاق عطر و یا مصرف آن به عنوان یک کپسول یا قطره خوراکی است. این مقاله نگاهی اجمالی به هشت فایده نعناع دارد.

نعناع سرشار از مواد مغذی است:

اگرچه که به طور معمول گیاه نعناع در مقادیر زیاد مصرف نمی‌شود، اما باید بدانیم که نعناع حاوی مقدار مناسبی از مواد مغذی است. در حقیقت، فقط کمتر از 1/3 فنجان یا (14 گرم) نعناع حاوی:

  1. کالری: 6
  2. فیبر: 1 گرم
  3. ویتامین A: 12٪ از RDI
  4. آهن: 9٪ RDI
  5. منگنز: 8٪ از RDI
  6. فولاد: 4٪ RDI

است. نعناع به دلیل طعم پویای آن، اغلب به مقادیر کم به دستورالعمل‌ های غذایی اضافه می‌شود، بنابراین مصرف حتی یک سوم فنجان از عرق نعناع یا گیاه آن ممکن است دشوار باشد.

نعناع منبع بسیار خوبی از ویتامین A است که ویتامین محلول در چربی است و برای سلامت چشم و دید در شب ضروری است. همچنین این گیاه به ویژه در مقایسه با سایر گیاهان و ادویه‌ جات و ترشی‌جات، یک منبع قوی از آنتی‌ اکسیدان‌ها نیز است.

آنتی‌اکسیدان‌ ها به محافظت از بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو، (نوعی آسیب به سلول‌ های ناشی از رادیکال‌ های آزاد) کمک می‌کنند.

ممکن است سندرم روده تحریک پذیر را بهبود بخشد.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال معمول دستگاه گوارش است که آن را با علائم گوارشی مانند درد معده، گاز، نفخ و تغییرات در عادات روده مشخص می‌شناسند. اگرچه درمان IBS اغلب شامل تغذیه و مصرف دارو می‌شود، اما تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روغن و یا قطره خوراکی نعناع نیز به عنوان یک داروی گیاهی مفید است.

روغن نعناع حاوی ترکیبی به نام مندول است که به نظر می‌رسد برای کاهش علائم IBS از طریق اثر آرامش بخش آن بر عضلات دستگاه گوارش کمک کند.

می‌تواند به بهبود سوء هاضمه کمک کند.

نعناع همچنین ممکن است در از بین ‌بردن سایر مشکلات گوارشی نظیر ناراحتی معده و سوء هاضمه موثر باشد. سوء‌ هاضمه ممکن است وقتی رخ دهد که غذا قبل از رفتن به بقیه دستگاه گوارش، برای مدت طولانی در معده قرار می‌گیرد.

مطالعات متعدد نشان داده است که وقتی مردم روغن نعناع را با وعده‌ های غذایی مصرف می‌کنند، غذا از طریق معده سریعتر هضم می‌شود که می‌تواند نشانه‌ های این نوع مشکلات گوارشی را از بین ببرد. یک مطالعه بالینی در افراد مبتلا به سوء‌ هاضمه نشان داد که استفاده از قطره خوراکی نعناع ، اثری مشابه با داروهای مورد استفاده برای درمان سوء‌ هاضمه دارد.

می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد.

علاوه بر مصرف نعناع به صورت خوراکی، محققین ادعا می‌کنند که استنشاق عطر گیاه می‌تواند منافعی از جمله بهبود عملکرد مغز، برای سلامتی داشته باشد.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که بوی این روغن‌ها در هنگام رانندگی، افزایش هوشیاری و کاهش سطح ناامیدی، اضطراب و خستگی را نشان می‌دهد. با این حال، تمام مطالعات تاثیر روغن نعناع بر عملکرد بهتر مغز را تایید نمی‌کنند.

یک مطالعه نشان داد که اگر چه عطر و طعم نعناع موجب تحریک و خستگی کمتر می‌شود، اما بر عملکرد مغز اثر چندانی ندارد. بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا نعناع باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود یا خیر، مورد نیاز است.

باعث کاهش درد سینه ناشی از شیر‌دهی می‌شود.

مادران شیرده معمولا در حین شیردهی، درد و ترشح نوک پستان را تجربه می‌کنند که می‌تواند شیردهی را دردناک و دشوار کند. مطالعات نشان داده است که استفاده از روغن نعناع بر روی پوست می‌تواند به کاهش درد در ارتباط با شیردهی مادر کمک کند.

یک مطالعه نشان داده است که استفاده از عرق نعناع پس از شیردهی در جلوگیری از ترشح نوک پستان و آرئول موثر است که سبب کاهش درد نوک پستان می‌شود. مطالعه دیگری نشان داد که تنها 8/3 درصد از مادرانی که از ژل نعناع استفاده می‌کردند، در مقایسه با 6.9 درصد از کسانی که از لانولین استفاده می‌کردند و 22.6 درصد از کسانی که از دیگر داروها استفاده می‌کردند، دچار ترک‌ خوردگی پوست نوک پستان شدند.

علاوه بر این، یک مطالعه دیگر نشان داد که درد و شدت ترشح نوک پستان در مادرانی که بعد از هر بار شیردهی اسانس مندول را مصرف می‌کنند، کاهش می یابد.

نشانه‌ های سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد.

بسیاری از درمان‌ های ضد سرماخوردگی و آنفلوانزا حاوی ماده مونولول که یک ترکیب اولیه در روغن نعناع است، می‌باشد. بسیاری از مردم معتقدند که مونولول یک ضد انعقاد موثر در بینی است که می‌تواند از احتقان جلگیری کند و باعث بهبود جریان هوا و تنفس شود.

بوی بد دهان را از بین می‌برد. 

آدامس جویدنی با طعم نعناع و قرص نعناع بخشی از اولین چیزهایی است که مردم برای جلوگیری یا از بین بردن بوی بد دهان از آنها استفاده می‌کنند. کارشناسان بر این باورند که اکثر این محصولات می‌توانند بوی بد دهان را برای چند ساعت پنهان کنند.

با این حال، آنها فقط بوی بد را پوشش می‌دهند و باکتری‌ ها یا ترکیبات دیگری که باعث ایجاد بوی بد می‌شوند را از بین نمی‌برند. از سوی دیگر، نوشیدن چای نعناع و جویدن برگ‌ های تازه آن ممکن است قادر باشد هم بوی بد دهان و هم باکتری‌ ها را از بین ببرد.

سهولت در نحوه‌ مصرف

شما به راحتی می‌توانید نعناع را به سالاد سبزیجات، دسرها، آبمیوه‌ ها و حتی آب اضافه کنید. چای نعناع یکی دیگر از راه‌ های محبوب برای استفاده در رژیم غذایی شما است. با این حال، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که خواص نعناع برای سلامتی فقط شامل خوردن برگ با غذا نمی‌‌شود و در عوض، استفاده از نعناع به صورت کپسول، استفاده از آن به شکل روغن بر روی پوست یا از طریق آروماتراپی با استنشاق معمول‌ تر است.

اما با این حال بهتر است که هنگام استفاده از نعناع برای اهداف بهداشتی، نحوه استفاده از این گیاه را مورد بررسی قرار دهید. در زیر به برخی از موارد مصرف گیاه نعناع اشاره می‌کنیم:

  • خوردن برگ‌ های تازه یا خشک شده: مورد استفاده برای درمان بوی بد دهان.
  • استنشاق اسانس‌ها: می‌تواند عملکرد مغز و علائم سرماخوردگی را بهبود بخشد.
  • اعمال آن به پوست: برای کاهش درد نوک پستان در شیردهی استفاده می‌شود.
  • مصرف کپسول با غذا یا قطره خوراکی: ممکن است به درمان IBS و سوء هاضمه کمک کند.

مقالات مرتبط

gap
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس ...
۱۴ فروردین , ۱۴۰۳
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲