درمان های خانگی برای از بین بردن زخم قدیمی

درمان های خانگی برای از بین بردن زخم قدیمی

مقالات

۱۷ اردیبهشت , ۱۳۹۸

اگر پوست مجروح یا بریده شود، پروتئین شناخته شده‌ای به نام کلاژن برای ترمیم زخم تشکیل می‌شود. این روند بهبودی در هر زمانی که پوست از یک بیماری مانند آکنه یا آبله مرغان آسیب ببیند، یا در اثر سوانح مختلف دچار بریدگی یا سوختگی شود، رخ می‌دهد. اگرچه که پوست کار شایسته‌ای برای بهبودی و بسته شدن زخم‌ها می‌کند، اما با این حال کلاژن جدید و پوستی که اصلاح شده است، اغلب در قالب یک زخم مشهود است. 

زخم‌ها یکی از سخت‌ترین مشکلات پوستی برای درمان هستند. اگرچه گاهی ممکن است بتوانیم جای برخی از زخم‌های جدید را کاهش دهیم، اما جای زخم های قدیمی‌تر نیاز به مراقبت‌های ویژه‌تری برای از بین رفتن دارند. در حال حاضر بسیاری از داروهای طبیعی ادعا می‌کنند که زخم‌ها را از بین می‌برند و شما را از ظاهر ناخوشایند آن‌ها خلاص می‌کنند، اما هیچ شواهدی علمی وجود ندارد که عملکرد آن‌ها را صد در صد تایید کند. چند راه حل خانگی ممکن است ارزش تلاش داشته باشد، اما بهترین راه برای کاهش جای زخم ها این است که مراقب زخم‌ها باشید و از ابتدا شکل‌گیری آن‌ها را در حالیکه در حال بهبود می‌باشند محدود کنید.

انواع اسکار یا جای زخم

معمولا زخم‌ها ناشی از آسیب، جراحی، یا بیماری پوستی می‌باشند. برخی از انواع زخم‌ها سریعتر از دیگر زخم‌ها بهبود می‌یابند. نوع اسکاری که فرد را درگیر می‌کند به عوامل زیادی بستگی دارد مانند:

  • نوع آسیب پوستی که رخ داده است، مانند آکنه، جراحی یا سوختگی.
  • نوع طبیعی پوست شخص. برخی از انواع اسکار می‌توانند تحت تأثیر ضخامت، رنگ و بافت پوست یک فرد قرار بگیرد.
  • محل آسیب پوست. پوست ممکن است در بعضی از مناطق بدن ضخیم‌تر و سخت‌تر باشد، که می‌تواند بر روی ظاهر زخم تأثیر بگذارد.

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده، دانستن نوع اسکار یا جای زخم در هنگام تصمیم‌گیری برای درمان آن مفید است.

کلوئید

معمولا یک زخم کلوئیدی بسیار بزرگتر از زخم‌‌های معمولی است، رنگ تیره‌تری دارد و پس از بهبودی می‌تواند مجددا رشد کند. کلوئید می‌تواند عوارض جانبی مانند تداخل با حرکت، درد و خارش داشته باشد. جای زخم کلوئید‌ی ممکن است در افرادی با پوست تیره، رایج‌تر باشند و با گذشت زمان از بین نروند.

زخم های هیپرتروفی

این زخم‌ها مانند کلوئید‌ها، معمولا بزرگ و قرمز می‌شوند. اما، آن‌ها فقط در محل آسیب دیده رخ می‌دهند. جای زخم های هیپرتروفی می‌توانند دردناک و به همراه خارش باشند، اما اغلب به همراه بهبودی کامل پوست آن‌ها نیز بهبود می‌یابند. زخم‌های هیپرتروفی اغلب با گذشت زمان بهبود می‌یابند و محو می‌شوند، اما این روند می‌تواند سال‌ها طول بکشد.

زخم های آتروفیک

یک اسکار آتروفی همانند یک گودال یا چاله در پوست به نظر می‌رسد. زخم‌های آتروفیک در نتیجه آسیب به کلاژن پوست تشکیل می‌شوند و معمولا با شرایطی مثل آبله مرغان و آکنه رخ می‌دهند.

زخم های ضد انعقاد

این زخم‌ها باعث می‌شوند که پوست تنگ و یا منقبض شود. آن‌ها اغلب در نتیجه سوختگی هستند و می‌توانند دردناک باشند. زخم‌های ضد‌انعقاد می‌توانند عضلات و اعصاب زیر پوست را تحت تاثیر قرار دهند و حرکت بخش‌های آسیب دیده را کاهش دهند.

زخم های گسترده

این زخم‌ها همچنین به عنوان ترک در پوست و یا زخم‌های کشیده نیز شناخته می‌شوند، اغلب بعد از جراحی رخ می‌دهند. این زخم‌ها معمولا صاف و پهن هستند و کمتر از سایر زخم‌ها برجسته و قابل توجه هستند.

درمان های خانگی برای از بین بردن جای زخم

امروزه بسیاری از لوسیون‌ها، کرم‌ها و دیگر محصولات ادعا می‌کنند که می‌توانند ظاهر ناخوشایند اسکار را کاهش دهند، با این حال، برای کسانی که مایل به درمان جای زخم در خانه هستند، ممکن است گزینه‌های زیر بتواند به آن‌ها کمک کند.

  • ورق‌های سیلیکون و ژل

استفاده از ورق‌های سیلیکون یا ژل ممکن است به بهبود ظاهر زخم و درمان جای زخم در پوست کمک کند. از تمام داروهای خانگی برای درمان جای زخم‌ها، سیلیکون ممکن است بیشترین اثر ممکن را داشته باشد. بررسی‌های علمی بیان می‌کنند که ورقه‌های سیلیکونی ظاهر زخم‌های هیپرتروفی را بیشتر بهبود می‌بخشند. مطالعه دیگری نشان داده است که یک ژل سیلیکون همانند ورقه سیلیکون در کاهش زخم‌های هیپرتروفی و کلوئید موثر است. بر طبق بررسی‌های انجام شده، ژل موضعی سیلیکون در بهبودی زخمهای کلوئیدی و هیپرتروفی اثر قابل توجهی داشته است. محصولات مراقبت از پوست سیلیکون در بسیاری از فروشگاه‌ها، بدون نسخه در دسترس هستند. پزشکان همچنین ممکن است این درمان را پس از جراحی تجویز کنند. همچنین لازم به ذکر است که سیلیکون دارای خطر و عوارض جانبی کمتری است و معمولا برای استفاده آسان و بدون درد استفاده می‌شود.

  • عصاره پیاز برای حذف جای زخم

یکی از معروفترین داروهای طبیعی برای درمان جای زخم، عصاره پیاز است. این عصاره به طور گسترده‌ای در محصولات مراقبت از پوست، در دسترس است. برخی مطالعات نشان دادند: استفاده از یک محصول عصاره پیاز مخصوص پس از 4 هفته بهبودی ایجاد می‌کند و زخم‌ها را تسکین می‌دهد. افرادی که از ژل عصاره پیاز استفاده می‌کردند، پس از 4 هفته بهبودی در بافت اسکار، نرمی، کاهش قرمزی و بهبود ظاهر کلی را گزارش کردند.

  • اسیفولایزرهای شیمیایی

بسیاری از کرم‌ها و سرم‌های مخصوص بعد از بارداری حاوی exfoliants هستند. این مواد برای کمک به حذف لایه‌های بیرونی پوست مرده طراحی شده‌اند و به ظریف‌تر شدن ظاهر آنها کمک می‌کنند. در حالی که برخی ادعا می‌کنند که exfoliants می‌تواند خطوط ریز را صاف کند، ممکن است برای برخی از انواع زخم‌ها و علائم تیره نیز مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که دو نوع از اسیفولایزرهای شیمیایی به کاهش زخم‌های آکنه و علائم تیره ناشی از آکنه کمک می‌کنند. این مطالعه در پوست‌هایی که شامل اسید گلیکولیک و ترکیب اسید سالیسیلیک و ماندلیک بودند، مشاهده شد و هر دو نوع بهبودی را ارائه دادند. مطالعات دیگر نشان داد که اسید گلیکولیک می‌تواند ظاهر زخم‌های آتروفی آکنه را بهبود بخشد. نویسندگان اظهار داشتند افرادی که پوست قویتری دارند، ممکن است نتایج بهتری را دریافت کنند.

  • محافظت از زخم‌ها در برابر نور خورشید

در حالی که حفاظت از زخم‌ها دربرابر نور خورشید به تنهایی شما را از شر زخم‌ها خلاص نخواهد کرد، اما این کار می‌تواند آنها را از بدتر شدن نجات دهد و به فرایند طبیعی محو شدن‌ آنها کمک کند. به افرادی که از اسید گلیکولیک یا سایر محصولات مراقبت از زخم استفاده می‌کنند به شدت توصیه می‌شود که دربرابر نور خورشید از پوست خود محافظت کنند. استفاده از کرم ضدآفتاب و لباس محافظ در برابر آفتاب برای درمان جای زخم‌های جدید و قدیمی ضروری است. این کار در جلوگیری از تیره شدن بیشتر کمک خواهد کرد.

شواهدی برای سایر داروها

امروزه بسیاری دیگر از داروهای خانگی به کار رفته در درمان زخم و درمان جای زخم، مانند ژل آلوئه ورا، عسل و روغن زیتون ترویج شده اند. در حالیکه این مواد طبیعی ممکن است به نرم شدن پوست و صاف شدن آن کمک کنند، احتمالا هیچ آسیبی نیز به آن نخواهند داشت، اما با این حال مطالعات علمی هنوز این مواد را برای کاهش یا از بین بردن صد در صدی زخم‌ها تایید نکرده اند.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲