درمان جای زخم

درمان جای زخم

مقالات

۱۱ شهریور , ۱۳۹۷

وجود جای زخم و یا جای سوختگی روی بدن بعضی از افراد همواره عاملی است که باعث کاهش اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود. این افراد برای درمان جای زخم و رفع این مشکل از روی پوستشان به هر روشی متوسل می‌شوند. مراجعه به پزشک‌ها، استفاده از روش‌های درمان خانگی و جستجو در اینترنت از روش‌هایی است که افراد بیشترین تلاش خود را برای درمان جای سوختگی و یا زخم از طریق آن‌ها انجام می‌دهند.

تبلیغات بسیاری از کرم‌های سوختگی و داروهای شیمیایی و طبیعی برای از بین بردن جای زخم و یا درمان جای سوختگی در سطح اینترنت و رسانه‌ها دیده می‌شود و هر کدام ممکن است در شرایط خاصی موثر باشند اما نکته حائز اهمیت برای درمان جای زخم این است که در ابتدا باید علت ایجاد زخم و مقدار آسیب و خراشی که در بدن ایجاد می‌شود را بررسی کنیم و سپس اقدام به درمان آن‌ها نماییم.

دلایل ایجاد زخم در بدن

علت ایجاد هر نوع زخمی در بدن می‌تواند متفاوت باشد و از بین بردن جای آن‌ها نیز از روش‌های مختلفی امکان پذیر است. اما از شایع‌ترین عوامل وجود جای زخم در بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جای زخم ایجاد شده بر اثر تصادف
  • جای سوختگی
  • جای زخم بریدگی
  • زخم آکنه ها
  • جای زخم ناشی از خراشیدگی‌های رو پوست
  • جای گزیدگی توسط حیوانات و حشرات

انواع زخم و میزان آسیب آن

بعد از بررسی علت ایجاد زخم‌ها، باید نوع زخم و میزان آسیب وارد شده را از منظر آلودگی هم مشخص کنیم و سپس اقدام به درمان جای زخم نماییم. در این قسمت به طور مختصر انواع زخم‌ها را به صورت تیتروار توضیح می‌دهیم.

  1. زخم های تمیز
  2. زخم های آلوده
  3. زخم های عفونی

روش‌های از بین بردن جای زخم

بعد از ایجاد زخم روی بدن اولین نکته برای آغاز فرایند درمان زخم و از بین بردن جای آن، استفاده از مواد ضد عفونی کننده و دور سازی هرگونه آلودگی از سطح بدن می‌باشد. برای این کار می‌توانید مدتی زخم را در زیر آب سرد نگه دارید و به آرامی آن قسمت را مالش دهید تا از التهاب آن کاسته شود. اگر زخم همراه با خونریزی است، باید ابتدا خونریزی را قطع نمایید.

برای از بین بردن جای زخم اگر زخم‌ها عمیق نباشند و احتمال عفونت در آن وجود نداشته باشد، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید:

  • استفاده از کرم و پمادهای توصیه شده توسط پزشک و تحت نظر وی.
  • استفاده از آلوئه ورا که در کلیه مشکلات پوستی از جمله جای زخم‌ها باعث ترمیم سریعتر بافت پوستی می‌شود.
  • روغن شتر مرغ که با
  • دارا بودن امگا 6 با نفوذ به عمق پوست فرایند التیام را سرعت می‌بخشد.
  • سرکه سیب که دو کاربرد متفاوت دارد اولا به عنوان ماده‌ای ضد عفونی کننده است. ثانیا با از بین بردن سلول‌های مرده پوست باعث تولید سریعتر سلول‌های جدید و از بین بردن جای زخم ها می‌شود.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲