گیاه دم اسب چیست و چه فوایدی دارد؟

گیاه دم اسب چیست و چه فوایدی دارد؟

مقالات

۲۹ فروردین , ۱۴۰۲

گیاه دم اسب (Equisetum arvense) گیاهی چند ساله و بومی بسیاری از نقاط جهان از جمله اروپا، آسیا و آمریکای شمالی است. قرن‌هاست که در طب سنتی برای اهداف مختلفی از جمله بالا بردن سلامت مو، پوست، ناخن‌ و همچنین سلامت استخوان استفاده می‌شود.

ترکیبات گیاه دم اسب چیست؟

گیاه دم اسب حاوی ترکیبات مفیدی مانند فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و ساپونین‌ها و سیلیس می‌باشد. فلاونوئیدها آنتی اکسیدانی هستند که به محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و آلکالوئیدها و ساپونین‌ها دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند و همچنین سیلیس فواید زیادی دارد که در ادامه با آن آشنا می‌شوید.

گیاه دم اسب چه فوایدی دارد؟

ناخن‌ها از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده‌اند که برای رشد سالم به مواد مغذی ضروری مانند سیلیس، بیوتین و روی نیاز دارند. سیلیس یک ماده معدنی کمیاب است که در بسیاری از غذاها از جمله سبزیجات سبز برگ، آجیل و غلات کامل یافت می‌شود.

گیاه دم اسب به دلیل داشتن سیلیس زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیلیس با افزایش تولید کلاژن و افزایش ضخامت ناخن، ناخن‌ها را تقویت می‌کند. کلاژن پروتئینی است که بافت همبند ناخن را می‌سازد و برای سلامت ناخن ضروری است.

بنابراین سیلیس به عنوان یک درمان طبیعی برای تقویت سلامت ناخن، رشد مو و سلامت استخوان استفاده می‌شود.

مدت زمان تاثیرگذاری گیاه دم اسب بر روی ناخن‌ها

 مدت زمانی که گیاه دم اسب باعث استحکام ناخن‌ها می‌شود می‌تواند بسته به عوامل مختلفی از جمله سلامت کلی فرد، شدت مشکلات موجود در ناخن و دوز و دفعات استفاده از گیاه دم اسب متفاوت باشد.

به طور کلی، ممکن است چندین هفته یا حتی ماه‌ها استفاده منظم از گیاه دم اسب طول بکشد تا شاهد بهبود قابل توجهی در استحکام ناخن و سلامت کلی باشیم، که دلیل آن مدت زمان زیادی است که ترکیبات فعال موجود در گیاه، مانند سیلیس و سایر مواد معدنی، نیاز دارند تا در بدن جمع شوند و رشد ناخن‌های سالم را تقویت کنند.

توجه به این نکته ضروری است که در کنار استفاده از گیاه دم اسب شما باید مراقبت‌هایی مانند تمیز نگه داشتن و کوتاه کردن ناخن‌ها، اجتناب از مواد شیمیایی و شوینده‌ها، و حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل را داشته باشید.

به طور کلی، گیاه دم اسب می‌تواند ابزار مفیدی در ارتقای سلامت ناخن‌ها و سلامت کلی باشد، اما مهم است که از آن‌ها طبق دستورالعمل استفاده کنید و عادات خوب مراقبت از ناخن را برای رسیدن به بهترین نتیجه حفظ کنید.

چگونه از گیاه دم اسب استفاده کنیم؟

 گیاه دم اسب را می‌توانید به صورت خوراکی و موضعی روی پوست و ناخن استفاده کنید. لوسیون گیاه دم اسب تاثیر بسیار خوبی بر ناخن‌ها دارند.

نکته مهم برای مصرف گیاه دم اسب

 گیاه دم اسب ممکن است برای همه مناسب نباشند. افرادی که باردار هستند، شیر می‌دهند یا دارو مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف گیاه دم اسب با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

مقالات مرتبط

gap
خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و سلامتی

روغن اسطوخودوس به دلیل رایحه فوق العاده‌اش به طور کلی برای کنترل و کاهش اضطراب و استرس، درمان زود انزالی با منشاء استرس ...
۱۴ فروردین , ۱۴۰۳
7 روش درمان دل درد در خانه

7 روش درمان دل درد در خانه

دل درد یکی از مشکلات شایع گوارشی است که می‌تواند در هر سنی و به دلایل مختلفی رخ دهد. در بیشتر موارد، درد شکمی خفیف و موقتی ...
۲۴ بهمن , ۱۴۰۲
راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

راه های تقویت لثه ها و استحکام آن

لثه‌ها نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ما دارند و دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، از استخوان‌های دهان محافظت و ...
۲۵ دی , ۱۴۰۲
کاهش درد در دوران قاعدگی

کاهش درد در دوران قاعدگی

درد قاعدگی، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زنان در دوران قاعدگی خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً به‌صورت گرفتگی ...
۲۸ آذر , ۱۴۰۲