کرم سوختگی اسطوخودوس

کرم سوختگی اسطوخودوس

مقالات

۲۷ اردیبهشت , ۱۳۹۷

سوختگی و اسکار جزو چهارمین دلیل تروما یا آسیب‌دیدگی در سطح جهان است. سوختگی‌ها را به چند دسته‌ی شیمیایی، گرمایی و حرارتی تقسیم می‌کنند. در طب سنتی از سوختگی به‌عنوان "حرف" یاد می‌شود. از علائم اصلی سوختگی می‌توان به قرمزی، تاول، التهاب پوستی و درد اشاره کرد که شدت و میزان جراحت به میزان تماس با منبع حرارت بستگی دارد. درمان سوختگی به میزان درجه‌ی سوختگی بستگی دارد که طب سنتی به‌تفصیل راهکارهایی برای درمان سوختگی ارائه داده است.

اسطوخودوس یا لاوندر
برای درمان سوختگی و کاهش و التیام دردهایی متأثر از سوختگی می‌توان از گیاه اسطوخودوس استفاده کرد. این گیاه دارای خواص فراوانی در طب سنتی است؛ که از دیگر خواص مهم این گیاه کاهش درد و از بین بردن جای سوختگی یا اسکار است.

برای به دست آوردن روغن این گیاه ابتدا باید چندین سرشاخه اسطوخودوس را (اگر تازه باشد) همراه با گل‌هایش جدا کرده و خشک‌کنید. برای خشک‌کردن گیاه می‌توان آن را در داخل پارچه‌ای پیچید و در معرض آفتاب قرارداد. البته برای سهولت در کار می‌توانید از خشک‌شده‌ی گیاه نیز استفاده کنید.
پس از خشک‌کردن گیاه اسطوخودوس، با دست یا وسیله‌ی خشک و تمیز بکوبید تا عطرش بیرون بزند. گیاه کوبیده شده را در داخل شیشه‌ای ریخته و هرگونه روغن بی‌بویی می‌توان به آن اضافه کرد. روغن بادام و زیتون می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند.
برای به دست آوردن روغن، به مدت یک ماه شیشه را در معرض حرارت قرار دهید. این حرارت می‌تواند به‌صورت طبیعی یا مصنوعی باشد. بعد از طی شدن دوره، روغن را بر روی یک کاسه و با پارچه‌ای تمیز صاف‌کرده و بفشارید تا روغن اصلی به دست آید. برای قوی شدن این روغن می‌توان گل‌های خشک‌شده‌ی گیاه هم داخل آن ریخت. این روغن به همراه مقدار کمی اتانول می‌تواند ضماد خوبی برای زخم‌های سوختگی باشد. برای جلوگیری از فاسدشدن روغن، می‌توان چند قطره ویتامینE به آن اضافه کرد.
بسیاری از درمان‌گران طب سنتی بر این باورند که گیاه اسطوخودوس و روغن آن برای از بین بردن جای سوختگی و التهاب و کاهش درد بسیار مفید است و خاصیت ضدعفونی‌کننده‌ی آن‌هم بسیار مناسب جراحت‌های ناشی از سوختگی است. ماساژ روزانه‌ی روغن بر جای سوختگی و زخم کمک می‌کند تا آثار به‌جای مانده، از بین رود.
نوع دیگری از پماد روغن اسطوخودوس هم وجود دارد که به‌صورت کرم سوختگی استفاده می‌شود.


نحوه‌ی تهیه کرم سوختگی اسطوخودوس:
1. ابتدا روغن اسطوخودوس را به دست آورده یا خریداری کنید. (همان‌طور که در بالا به نحوه‌ی به دست آوردن روغن گیاه لاندور یا همان اسطوخودوس اشاره شد.)
2. موم را با چاقو یا رنده خورد کرده و به داخل روغن ریخته شود.
3. میزان اضافه کردن موم به روغن یک‌به‌هشت هست.
4. موم و روغن را به مدت 15 دقیقه حرارت می‌دهیم تا درون هم ذوب شوند.
5. پماد را داخل بطری حلبی یا شیشه‌ای ریخته و در جای خنک بگذارید تا سرد شود.
برای هر بار مصرف اگر کرم سرد و یا سفت بود می‌توانید کمی آن را حرارت دهید تا نرم شود و بر روی جای سوختگی یا زخم استفاده نمایید. این کرم سوختگی برای درمان جای زخم و سوختگی‌های سطحی بسیار مؤثر است.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲