راه‌های درمان سوختگی

راه‌های درمان سوختگی

مقالات

۳۰ خرداد , ۱۳۹۷

اولین اقدام پزشک در زمان سوختگی، معاینه فیزیکی است، پزشک با معاینه محل سوختگی، درجه سوختگی را تشخیص می‌دهد، همچنین سایر صدمات وارد شده را مورد بررسی قرار می‌دهد تا مشخص شود که سوختگی روی اندام‌های داخلی شما تاثیری داشته یا خیر و یا نیاز به آزمایش‌های دیگری همچون اشعه X یا سایر روش‌های تشخیصی باشد.

درمان سوختگی:

درمان سوختگی به نوع و میزان آسیب بستگی دارد. اکثر سوختگی‌های جزئی را می‌توان در خانه و با استفاده از محصولات بدون نسخه و یا با استفاده از کرم سوختگی درمان کرد. این نوع سوختگی‌ها معمولا طی چند هفته بهبود می‌یابند.

برای درمان سوختگی‌های جدی‌تر، پس از مراقبت‌های اولیه درمانی و معاینه زخم، درمان شما ممکن است شامل استفاده از داروها، سم‌زدایی از محل سوختگی، درمان و یا حتی نیاز به جراحی باشد. اهداف درمان عبارتند از کنترل درد، حذف بافت مرده، جلوگیری از عفونت، جلوگیری از عفونت، بازگرداندن عملکرد بافت‌های آسیب دیده در شخص.

درمان سوختگی شما ممکن است تا ماه‌ها به درمان‌های اضافی و دارو‌های مختلف نیاز داشته باشد. این ماه‌ها ممکن است در طول اقامت در بیمارستان و در بستری یا در خانه سپری شوند تا فرد آسیب دیده کاملا بهبود پیدا کند.

راه‌های درمان سوختگی:

برای درمان سوختگی‌های بزرگ می‌توان از دارو‌های مختلفی برای پیشبرد و سرعت بخشیدن به رویه درمان استفاده کرد.

  •  درمان‌های آبی. پزشک شما ممکن است از تکنیک‌های خاصی مانند استفاده از فشار بخار آب استفاده کنند تا بافت آسیب دیده تمیز و عفونت زدایی شود.
  •  استفاده از مایعات. برای جلوگیری از خشک شدن بدن و از کار افتادگی اندام‌ها در اثر کم آبی بدن، ممکن است نیاز به تزریق مایعات مانند سرم‌های قندی و نمکی باشد.
  • داروهای ضد درد و اضطراب. درمان سوختگی می‌تواند بسیار دردناک است. با تجویز پزشک ممکن است به داروهای مسکن و ضد اضطراب نیاز باشد، مخصوصا در زمان عوض کردن پانسمان‌ها.
  • کرم سوختگی. شما می‌توانید از محصولات موضعی و کرم‌های سوختگی برای بهبود زخم استفاده کنید. کرم سوختگی کمک می‌کنند تا زخم مرطوب بماند، درد کاهش یابد، از عفونت جلوگیری شود و به فرآیند بهبود سرعت بخشد.
  • پانسمان. پزشک شما ممکن است از و پانسمان‌های مخصوصی برای پوشاندن محل سوختگی و زخم شده، استفاده کنند. این پوشش‌ها می‌توانند یک محیط مرطوب به وجود آورند تا هم بدن و داروها بتوانند با عفونت‌ها مبارزه کنند و هم به درمان سریع‌تر سوختگی کمک کنند.
  • داروهای ضد عفونت . اگر جای سوختگی شروع به عفونت کند، برای درمان از داروهای ضد عفونت و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده خواهد شد.
  • واکسن کزاز. ممکن است در صورت وجود زخم‌های بزرگ، پزشک واکسن کزاز تجویز کند تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری شود.

درمان فیزیکی و کار درمانی:

اگر سطح سوختگی بزرگ است و یا سوختگی در قسمت مفاصل شما رخ داده است، ممکن است نیازمند تمرینات فیزیکی نیز باشید. این کار می‌تواند به کشش پوست کمک کند تا مفاصل بتوانند انعطاف‌پذیر باقی بمانند. سایر انواع تمرینات می‌تواند قدرت عضلانی و هماهنگی آن‌ها را بهبود بخشند و اگر در انجام فعالیت‌های عادی روزمره مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است کار درمانی مفید باشد.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲