انواع سوختگی

انواع سوختگی

مقالات

۱۹ بهمن , ۱۴۰۲

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی از چه نوعی است، دلیل آن چه بوده و گستره سوختگی چقدر است. دسته‌بندی اصلی و متداول برای سوختگی، درجه بندی آن بر اساس عمق سوختگی است که از درجه یک تا درجه چهار متغییر است. دسته‌بندی دیگر بر اساس منبع سوختگی و دلیل آن است که به چهار دسته دما، اشعه، الکتریسیته و مواد شیمیایی تقسیم می‌شود.

درجه‌بندی سوختگی

طبقه‌بندی اول، لایه‌های پوست و بافت‌هایی از بدن را که دچار سوختگی شدن را ملاک قرار می‌دهد. درجه بالای سوختگی نشان از عمق بیشتر سوختگی و آسیب به لایه‌های عمیق‌تر پوست و بافت‌های بدن است.

 

سوختگی درجه اول

این نوع از سوختگی حداقل شدت را نسبت به سایر سوختگی‌ها دارد. سوختگی درجه اول فقط بر روی اپیدرم و سطح خارجی پوست اثر می‌گذارد. برای همین این نوع سوختگی به سرعت و بدون نیاز به درمان خاصی خوب می‌شود و جایی از خود باقی نمی‌گذارد.

 

سوختگی درجه دوم

 در این نوع سوختگی هم اپیدرم و هم درم و لایه دوم پوست دچار سوختگی می‌شوند. سوختگی نوع دوم با تورم، قرمزی و درد همراه است و ممکن است با همراه با جای زخم و جای سوختگی باشد. کرم کلاسنت یک راه موثر برای درمان سوختگی‌های درجه ۱ و ۲ است. این کرم با تسریع در روند ترمیم پوست، کاهش درد و التهاب و جلوگیری از عفونت، به بهبودی سریع‌تر شما کمک می‌کند. این کرم ترمیم کننده با عصاره گیاه سنتلا آسیاتیکا است که به طور موثری در درمان انواع سوختگی، زخم‌ها و جای زخم کاربرد دارد. کرم سوختگی کلاسنت با تحریک کلاژن سازی، به سرعت روند ترمیم پوست را تسریع می‌بخشد و از ایجاد اسکار و گوشت اضافه جلوگیری می‌کند.

 

سوختگی درجه سوم

درجه سوم سوختگی به لایه‌های عمیق‌تر نفوذ کرده و بر روی لایه‌های زیرین چربی پوست هم تاثیر می‌گذارد. این نوع سوختگی به صورت سفت شده و یا مومی و آبکی شکل و یا به صورت چرمی و به رنگ سفید یا قهواه‌ای مایل به زرد نمایان می‌شود. در بعضی از موارد باعث آسیب به عصب آن قسمت از بدن نیز می‌گردد. این نوع از سوختگی باعث ایجاد جای زخم و جای سوختگی بعد از درمان سوختگی می‌گردد.

 

سوختگی درجه چهارم

این نوع از سوختگی باعث خطرات جبران ناپذیری برای شخصی که دچار سوختگی شده است، می‌گردد. در این نوع، حتی به ماهیچه‌ها و استخوان‌ها هم آسیبل می رسد. پوست بیمار در این نوع سوختگی سیاه و سوخته می‌شود. در بعضی از موارد اعصاب از بین رفته و مریض احساس درد و ناراحتی هم ندارد.

 

 

منبع سوختگی

منابع سوختگی می‌تواند بسیار متعدد باشد. علاوه بر سوخگی‌های متدوالی که ممکن است در طول روز و به دلایل مختلف برایمان اتفاق افتد، برخی دیگر از سوختگی‌ها منابع محیطی دارند و در مکان های خاصی همچون کارخانه‌ها اتفاق می‌افتد.

 

سوختگی بر اثر دمای بسیار زیاد یا دمای بسیار پایین

سوختگی با درجه حرارت بالا معمولا با آتش، اتو، اجاق گاز، آب جوش و بخار به وجود آید و سوختگی بر اثر سرما نیز بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرما ایجاد گردد.

 

سوختگی شیمیایی

سوختگی شیمیایی با مواد شیمیایی صنعتی و یا خانگی اتفاق می‌افتد که در اثر تماس با پوست، باعث ایجاد سوختگی می‌شوند، همچون سوختگی پوست از طریق تماس با اسید و مواد اسیدی.

 

سوختگی الکتریکی

 این نوع سوختگی از شدت بیشتری برخوردار است و براساس عبور جریان الکتریسیته از بدن انسان رخ می‌دهد که باعث تخریب بافت‌های عمیق‌تر پوست رخ می‌دهد. شدت سوختگی با برق به راحتی قابل تخمین نیست در برخی از مواقع به ارگان‌های داخلی بدن همچون مغز و قلب آسیب می‌زند.

 

سوختگی بر اثر اشعه و تابش

این نوع سوختگی اغلب بر اثر اشعه UV خورشید، اشعه X، برنزه کردن و برخی از انواع شیمی درمانی‌ها برای درمان سرطان و ... اتفاق می‌افتد که میزان آن به نوع اشعه و شدت در معرض بودن، بستگی دارد.

 

منابع

  1. Craig, A.D., and M.C. Bushnell. “The thermal grill illusion: unmasking the burn of cold pain.” Science 265.5169 (1994): 252+. Academic OneFile. Web. 19 Dec. 2013.
  2. Fan, ZhiBin, et al. “Thermal Shock Resistance of Skin Tissue.” Journal of Medical Systems 35.5 (2011): 863-867. MEDLINE with Full Text. Web. 19 Dec. 2013.
  3. Williams, Catherine. “Assessment and management of paediatric burn injuries.” Nursing Standard 25.25 (2011): 60+. Academic OneFile. Web. 19 Dec. 2013.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲
کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت

کرم سوختگی کلاسنت حاوی یک درصد عصاره سنتلا آسیاتیکا معادل ۴/۰ درصد آساتیکوزید است که با فعالتر کردن ساخت کلاژن به سرعت یافتن ...
۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۱