کرم سوختگی خانگی

کرم سوختگی خانگی

مقالات

۲۴ فروردین , ۱۳۹۸

همه‌ی ما در زندگی روزمره‌مان می‌توانیم به طرق مختلف از عواملی که در اطراف ما و در خانه ما هستند دچار سوختگی شویم. در بسیاری از مواقع اگر سوختگی ایجاد شده فقط یک سوختگی جزئی باشد، می‌توان با خیال راحت آن را در خانه درمان کرد. شما می‌توانید کرم سوختگی و اسپری‌هاdی مختلفی را خریداری کنید، اما همچنین می‌توانید بسیاری از درمان‌های طبیعی و کرم‌های سوختگی را نیز خودتان در خانه تهیه کنید. 

داروهای خانگی که می‌توانید در ساخت کرم سوختگی از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از روغن اسطوخودوس، آب پاپایا، دانه‌های خردل، تخم مرغ، پالپ سیب‌زمینی و عصاره وانیلی. توجه داشته باشید كه اگر از هر نوع درماني استفاده مي‌كنيد، سعي كنيد پوست آسیب دیده را پاره نكنيد. یکی دیگر از کرم‌های سوختگی مبتنی بر عسل که در درمان جای سوختگی نیز به خوبی عمل می‌کند ترکیبی از عسل، روغن نارگیل و ژل آلوئه ورا است.

در حالی که عسل به حفظ زخم کمک می‌کند، روغن نارگیل به عنوان عامل ضد باکتری عمل می‌کند تا هر گونه پاتوژن مضر را بکشد. روغن نارگیل نیز غنی از مواد مغذی و اسیدهای چرب است که مواد غذایی لازم را برای کمک به بازسازی پوست سریع تر فراهم می‌کنند. علاوه بر آن می‌تواند در رابطه با اسانس‌های درمانی برای از بین بردن درد و تحریک یک سوختگی جزئی استفاده شود.

ژل آلوئه ورا، یکی دیگر از شفا دهنده‌های محبوب پوست است که شامل هورمون‌هایی به نام اکسین‌ها و gibberellins است که بهبود زخم را سرعت می‌بخشد. همچنین تولید کلاژن در پوست را افزایش می‌دهد و مانع تشکیل زخم‌ها می‌شود. در اینجا دستورالعمل تهیه دو مدل کرم سوختگی خانگی آمده است که می‌توانید از مواد تشکیل دهنده آن در خانه استفاده کنید:

1. کرم سوختگی ترکیبی عسل، روغن نارگیل و آلوئه‌ورا :

  • عسل خام (برای محافظت از زخم) - ¼ فنجان
  • روغن نارگیل خام (ضد باکتری) - 1 قاشق غذا خوری
  • ژل آلوئه‌ورا (کمک به تجدید سلول‌های پوست) - 1 قاشق غذا خوری

ابتدا ¼ فنجان عسل خام را در یک کاسه بریزید، سپس 1 قاشق غذاخوری از ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل را اضافه کنید. با استفاده از یک مخلوط کن دستی مواد را مخلوط کنید و مخلوط را به یک ظرف کوچک درب‌دار اضافه کنید. اجازه دهید تا به حالت جامد درآید، شما می توانید برای سرعت بخشیدن به جامد سازی، آن را سرد کنید. برای استفاده از این کرم سوختگی خانگی، ابتدا پوست سوخته را به طور کامل با آب سرد و پاک کننده ملایم، پاک کنید. یک لایه ضخیم از کرم سوختگی را روی پوست آسیب دیده قرار دهید و با گاز پزشکی روی آن را بپوشانید. اجازه بدهید که کرم سوختگی برای 3 تا 4 ساعت روی زخم بماند و سپس مجددا آن را تعویض کنید. این سیر درمان را 2 تا 3 بار در روز به مدت 3 تا 4 روز یا تا زمانی که درمان سوختگی جزئی به طور کامل اتفاق نیفتاده است، اعمال کنید. در تمام مدت کرم سوختگی خانگی را که درست کرده‌اید در یخچال نگه‌داری کنید. عمر مفید استفاده از این کرم سوختگی 2 تا 3 هفته است.

2. کرم سوختگی خانگی مخصوص برای سوختگی با روغن

روغن‌های مورد استفاده در این کرم سوختگی خانگی روغن‌های گل رز، گل کلمبیا، بابونه و اسطوخدوس و دانه‌های شبدر قرمز است که دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی و ضد درد هستند. علاوه بر‌این، این کرم سوختگی حاوی روغن زیتون است که عمیقا پوست را مرطوب می‌کند تا به بهبود زخم سرعت بخشد. همچنین موم زنبور عسل، بافت موم خود را از دست می‌دهد و یک لایه ضد آب را در برابر رطوبت ایجاد می‌کند تا از زخم محافظت کند.

موارد مورد نیاز برای تهیه کرم سوختگی:

  • روغن نارگیل خام (ضد باکتری) - ¼ فنجان
  • روغن زیتون (مرطوب پوست) - ¼ فنجان
  • گلوله‌های موم عسل (ضد آب) - 2 قاشق غذا خوری
  • اسانس رزماری (ضد التهابی) - 10 قطره
  • اسانس اسطوخودوس (ضد درد) - 5 قطره
  • اسانس گل کلم (آنتی سپتیک) - 10 تا 15 قطره
  • اسانس بابونه (ضد التهابی) - 10 تا 15 قطره
  • دانه‌های شبدر قرمز (ضد التهابی) - 10 تا 15 قطره

ابتدا 2 قاشق غذاخوری موم را در یک ظرف ریخته و در مایکروویو قرار دهید. ¼ فنجان روغن نارگیل اضافی را به آن اضافه کنید. به مدت 30 ثانیه مواد را تا ذوب شدن کامل در ماکروویو قرار دهید وسپس ظرف را از مایکروویو خارج کرده، بازیابی کنید و کمی مخلوط را خنک کنید.
سپس

  • ¼ فنجان روغن زیتون
  • 10 قطره اسانس گل رز.
  • 10 تا 15 قطره اسانس گل سرخ.
  • 5 قطره اسانس اسطوخودوس
  • 10تا 15 قطره روغن اسانس بابونه.
  • 10تا 15 قطره از دانه‌های شبدر قرمز به مخلوط اضافه کنید.

مخلوط آماده را به یک ظرف شیشه اضافه کنید و درب ظرف را خوب ببندید.

محل سوختگی را تمیز کنید و کرم سوختگی را روی پوست آسیب دیده آزادانه بمالید و سپس آن را با گاز پانسمان پوشش دهید. این کرم سوختگی را می‌توانید به مدت 2 تا 3 ساعت روی زخم گذاشته و سپس آن را تجدید کنید. و این عمل را 2 یا 3 بار در هر روز تا زمانی که سوختگی پوست شما به طور کامل برطرف شود ادامه دهید. عمر مفید این کرم سوختگی خانگی 6 ماه است که باید در مکان تاریک و سرد نگهداری شود.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲