زخم‌های سوختگی چگونه درمان می‌شوند؟

زخم‌های سوختگی چگونه درمان می‌شوند؟

مقالات

۱۶ اسفند , ۱۳۹۷

پس از سوختگی، به طور معمول و به احتمال زیاد یک زخم از سوختگی بر بدن شما باقی خواهد ماند، مخصوصا اگر سوختگی درجه دوم یا درجه سوم باشد. شدت زخم و درمان جای سوختگی بستگی به عمق سوختگی و نحوه درمان و مدیریت آن دارد.

ممکن است شما نتوانید جای سوختگی را به طور کامل از بین ببرید اما این به این معنا نیست که نتوانید آن را درمان کنید و ظاهر ناهنجار آنها را بهبود دهید.

روش‌ های درمان جای سوختگی معمولا به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. درمان‌های موضعی
  2. روش‌های تخصصی غیر‌جراحی
  3. لیزر‌درمانی 
  4. جراحی

برای درمان جای سوختگی بسیاری از گزینه‌ های ذکر شده در دسترس است و تا حد زیادی به پاسخ شما به این سوال بستگی دارد که آیا درمان جای سوختگی شما صرفا به مساله زیبایی شناسی مرتبط می‌شود یا بر توانایی شما در حرکت عضلات و مفاصل در ناحیه سوخته نیز تاثیر می‌گذارد ؟

درمان‌های موضعی: مرطوب کننده‌ ها و نرم‌ کننده‌ ها

خارش دائمی یک مسئله رایج و آزار دهنده در رابطه با جای سوختگی است. زیرا در هنگام سوختگی غده‌های چربی آسیب دیده یا نابود می‌شوند و این مساله باعث می‌شود که پوست خشک شده و ایجاد خارش کند. در حالی که هیچ روش درمانی وجود ندارد که بتواند بیمار را کاملا از خارش خلاص کند، اما همواره تعدادی از مرطوب کننده‌ ها و نرم کننده‌ ها وجود دارند که می‌توانند برای کاهش خارش در درمان جای سوختگی کمک کنند. برای انجام این کار بهتر است که از پزشک خود بخواهید که مارک‌ های خوب را به شما توصیه کند، اما اگر مایل باشید که خودتان انتخاب کنید، از کرم‌های ضد حساسیت و فاقد بو برای جلوگیری از تحریک پوستی استفاده کنید. شما باید مرطوب کننده‌ ها را به آرامی و زمانی که زخم‌ های سوختگی هنوز تازه هستند اعمال کنید. همانطور که با گذشت زمان زخم‌ ها بزرگتر شده و از خشکی و شکنندگی آنها کاسته می‌شود، شما می‌توانید برای جلوگیری از سفتی ناخوشایند و از بین بردن این ناحیه، هنگام استفاده از مرطوب‌‌کننده‌ ها فشار بیشتری اعمال کنید.

ورقه‌های ژل سیلیکون

این ورقه‌ ها تکه‌ های نازک از سیلیکون پزشکی هستند که در اطراف پوست سوخته گذاشته شده و برای کمک به درمان جای سوختگی و زخم استفاده می‌شوند. این ورقه‌‌ ها به طور گسترده‌ای در درمان جای سوختگی استفاده می‌شوند و به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ های غیر جراحی برای درمان جای سوختگی شناخته می‌شوند. امروزه اثبات شده که ژل سیلیکون (چه در فرم ورق و چه فرم‌های دیگر آن)، به کاهش ضخامت جای سوختگی و زخم‌ های سوختگی کمک می‌کنند. همچنین باعث کاهش خارش و درد در محل زخم می‌شوند. برای حداکثر کارآیی، شما بایستی حداقل روزانه 12 ساعت ژل سیلیکون را روی پوست خود نگه دارید. هنگام استفاده از این روش درمان، مهم است که پوست خود را تمیز نگه دارید تا از بروز برانگیختگی و یا عفونت‌ های پوستی جلوگیری شود، به خصوص اگر در یک منطقه گرم و یا در هوای گرم زندگی می‌ کنید. همچنین شما نباید سیلیکون را در ترکیب با پماد آنتی‌ بیوتیک استفاده کنید. اگرچه که واکنش‌ های آلرژیک به ژل سیلیکون بسیار نادر است، اما با این حال اگر شما فکر می‌ کنید که دچار واکنش‌های آلرژیکی شدید، باید استفاده از آن را فورا متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی برای کاهش درد، حساسیت پوست و بعضی اوقات خارش بسیار شدید که معمولا با زخم های سوختگی همراه است، بسیار مفید واقع می‌شود. علاوه بر این، ماساژ درمانی می‌تواند ضخامت و ظاهر بد جای سوختگی شما را کاهش دهد. و به دلیل این که ماساژ درمانی بافت زیر پوست شما را تحت کنترل خود دارد، باعث کاهش تنگی و محدودیت حرکت در مناطقی می‌شود که در معرض آسیب شدید سوختگی قرار دارند. انواع مختلفی از تکنیک‌ های ماساژ مورد استفاده در درمان جای سوختگی در مراکز سوختگی وجود دارد که در صورت لزوم پزشک یا درمانگر باید در مورد چگونگی انجام این تکنیک‌ ها در خانه، همراه با زمان مناسب برای شروع، به شما آموزش دهد.

تزریق استروئید 

تزریق استروئید عمدتا برای درمان جای سوختگی به خصوص سوختگی‌ های کلوئیدی (زخم‌های بلند، صاف، ضخیم و گرد شده که گاهی اوقات در خارج از مرزهای آسیب دیده ناشی از سوختگی اصلی قرار می‌گیرند) استفاده می‌شود. استروئیدها، معمولا به صورت کورتیکواستروئید، به زخم تزریق می‌شوند تا آنها را نرم کند و جای سوختگی را کاهش دهد. استروئید تزریقی همچنین می‌تواند باعث کاهش درد و خارش شود که به طور کلی با زخم‌ های سوختگی همراه است. اگر چه این روش معمولا خط اول درمان برای زخم‌ های سوختگی فوقانی (افزایش یافته) نیست، اما در صورتی که شما سایر روش‌ ها را آزمایش کرده‌ اید و موثر نبوده‌اند، این روش موثر است و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اما بهتر است بدانید اگر این خط درمان را دنبال می‌ کنید، ممکن است عوارض جانبی مانند تغییر رنگ پوست و نازک شدن پوست را به همراه داشته باشید. غالبا واکنش‌ های آلرژیک به تزریق استروئید بسیار غیر معمول است، اما در مواردی ممکن است رخ دهد، بنابر این بهتر است که تزریق استروئیدها را در بیمارستان یا کلینیک انجام دهید.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲