نحوه درمان آفتاب سوختگی

نحوه درمان آفتاب سوختگی

مقالات

۲۷ خرداد , ۱۳۹۸

برخورد تصادفی دست یا دیگر اعضای بدن بر روی سطوح داغ، مانند گرفتن یک ظرف داغ مستقیما از روی اجاق، یا ریختن آب جوش بر روی بدن، می‌تواند پوست شما را بسوزاند. مواد شیمیایی، تابش نور خورشید و حتی برق نیز می‌تواند باعث سوختگی پوست شود.‌ برنزه کردن پوست نیز سبب می‌شود سلول‌های پوستی از بین بروند با این حال پوست آسیب دیده برای بازسازی خود تا زمان بهبودی کامل، پروتئینی به نام کلاژن تولید می‌کند که این از شگفتی‌های بدن انسان است. 

برخی از زخم‌ها موقت هستند و با کمی مراقبت در طول زمان محو می‌شوند و برخی دیگر دائمی هستند و به سختی از بین می‌روند. زخم‌ها می‌توانند کوچک یا بزرگ باشند و همچنین زخم‌هایی که سطوح گسترده‌ای از صورت و بدن شما را پوشش می‌دهند می‌توانند بر روی ظاهر شما تأثیر بگذارند.

تفاوت بین سوختگی‌های مختلف

جنیفر هرمان، متخصص پوست و جراح پوست در MFC Dermatology در Beverly Hills ،CA، می‌گوید:"سوختگی‌های درجه یک در درجه اول پوست را صورتی یا قرمز می‌کند، اما سبب ایجاد زخم یا خارش نمی‌شود." اگر قرمزی پوست طولانی مدت شود و بیش از دو هفته طول بکشد، یا هر گونه پوسته پوسته شدن یا زخم‌های طوسی رنگ ایجاد شود، این ممکن است نشانه‌ای از سوزش عمیق‌تر باشد که نیاز به توجه بیشتر و مراجعه به پزشک دارد."

اگر شما دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، بهترین راه برای درمان جای سوختگی و یا جای زخم ناشی از آن، استفاده از یک کمپرس سرد و خنک به کمک حوله یا دستمال نرم است. توجه داشته باشید که برای محافظت از آفتاب سوختگی مجدد خود را از نور شدید خورشید دور کنید و در سایه حرکت کنید.

استفاده از یک کرم ضد آفتاب فیزیکی یا اسپری آب معدنی و یا استفاده از کرم سوختگی نیز همواره توصیه می‌شود. دکتر Hermann توضیح می‌دهد: "بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب مبتنی بر مواد شیمیایی، ممکن است در مرحله بهبود جای زخم‌ها، به پوست آسیب برسانند."

وقتی پوست شروع به پوسته پوسته شدن می‌کند، از دست زدن به آن و کندن پوست خودداری کنید. دکتر Hermann می گوید: "پوسته پوسته شدن بخشی از روند بهبود طبیعی جای زخم یا جای سوختگی است زیرا بدن شما به طور طبیعی پوست آسیب دیده را از بین می‌برد."

به طور معمول به بیماران توصیه نمی‌شود که پوست خشک شده را بکنند، زیرا این کار می‌تواند لایه‌های بی‌شماری از پوست را حذف کند و سبب آسیب بیشتر شود.

این آسیب می‌تواند باعث تحریک جای زخم شود و یا بدتر از آن، به احتمال زیاد خطر ابتلا به آلرژی را افزایش می‌دهد، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق این است که اجازه دهید بدن روند طبیعی خود را برای بهبود جای زخم یا درمان جای سوختگی طی کند.

درمان جای زخم ناشی از سایر سوختگی‌های جزئی و درجه یک نیز تقریبا مشابه درمان زخم ناشی ار آفتاب سوختگی است. بلافاصله پس از وقوع سوختگی، روی زخم یک کمپرس خنک بگذارید و سپس با یک لایه ضخیم از پماد آنتی بیوتیک آن را ضدعفونی کنید. از آنجا که پوست آسیب دیده است، استفاده از محصولات پوستی که شامل بسیاری از نگهدارنده‌ها یا رایحه‌ها هستند می‌توانند بیش از حد باعث تحریک، خارش و قرمز شدن در طولانی مدت شوند.

چگونه جای زخم و جای سوختگی را از بین ببریم؟

سوختگی‌های جزئی یا آفتاب سوختگی از آنجایی که به لایه‌های عمقی پوست آسیب نمی‌زنند، غالبا از خود جای زخم به جا نمی‌گذارند، اما هر نوع سوختگی شدید دیگری می‌تواند باعث ایجاد یک زخم بشود، هر چند شدت آن بستگی به میزان آسیب دارد.

پزشکان برای از بین بردن جای زخم و یا درمان جای سوختگی توصیه می‌کنند از کرم درمان جای سوختگی به عنوان لایه‌بردار لایه‌های بالایی پوست استفاده کنید. بسیاری از این کرم‌ها حاوی سیلیکون هستند که برای پوست به عنوان یک عامل هیدراته عمل می‌کنند. علاوه بر این، متخصصان پوست توصیه می‌کنند که از یک کرم ضد آفتاب بر روی پوست استفاده کنید که سبب جلوگیری از جذب رنگدانه‌های زیاد توسط پوست آسیب دیده و یا قهوه‌ای شدن زخم‌ها می‌شود.

برای بازسازی اسکارها و درمان کامل جای زخم و جای سوختگی به اندازه یک سال زمان لازم است، پس داشتن صبر و شکیبایی مهم است. هنگامی که تغییر در پوست متوقف می‌شود، می‌توانید گزینه‌های درمانی دیگری را برای از بین بردن جای زخم بررسی کنید. اگر تغییرات بافت پس از سوختگی رخ ‌دهد، می‌توان از لیزرهای دقیق برای صاف کردن پوست استفاده کرد و اگر قرمزی ادامه یابد، می‌توان از لیزرهای عروقی استفاده کرد تا این نشانه‌ها سریع‌تر از بین بروند. با مراقبت و البته استفاده از کرم ضد آفتاب می‌توان از بیشتر سوختگی‌ها اجتناب کرد. اما اگر سوختگی اتفاق بیفتد، این ترفندها به کاهش اثرات و کاهش زخم‌های سوختگی کمک می‌کند.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲