درمان جای زخم در افراد سالخورده

درمان جای زخم در افراد سالخورده

مقالات

۰۸ اردیبهشت , ۱۳۹۸

درمان جای زخم در افراد سالخورده زمان بیشتری نسبت به افراد جوان‌تر نیاز دارد. برای درمان سریع‌تر سالمندان باید از روش‌هایی استفاده کنید که میزان درد آنها را به سرعت کاهش دهید چرا که ضعف بدنی این افراد سبب تشدید درد آنها می‌گردد. بنابراین می‌توانید از روش‌های درمانی مانند استفاده از کرم‌های حاوی کلاژن یا اسید هیالورونیک، لیزر درمانی، درمان‌های خانگی و در کنار آنها از تغذیه مناسب استفاده نمایید. شایع ترین زخم ها در بین افراد سالمند زخم سوختگی، زخم بستر یا زخم فشاری می‌باشد.

قبل از هر چیز باید بدانیم در مواجهه با یک زخم و جراحت چه کاری باید انجام دهیم، برای جلوگیری از عفونت زخم، اگر زخم در شرایط عادی قرار دارد آن را با آب و صابون شستشو داده تا احیانا اگر آلودگی یا خاک درون آن وجود دارد تمیز شود. درمان جای زخم در همه انسان‌ها بسته به سن، جنس و رنگ پوست متفاوت می‌باشد و در بین فاکتورهای یاد شده فاکتور سن در درمان جای زخم از اهمیت بالایی برخوردار است. برای بهبودی زخم، بدن انسان نوعی پروتئین به نام کلاژن تولید کرده که این پروتئین اپیدرم(سطح پوست) را پر می‌کند و پوست می‌تواند دوباره خود را بازسازی و ترمیم کند.

درمان جای زخم در سنین مختلف به چه صورت است؟

در افراد جوان، اثر زخم مشخص‌تر می‌باشد ولی درمان جای زخم سریع می‌باشد. چرا که سرعت تولید بافت و پوست جدید سریعتر می‌باشد و پوست جدید به صورت جایگزین می‌گردد. همچنین استفاده از کرم‌ سوختگی مخصوص و تغذیه مناسب آنان به این عمل کیفیت بیشتری می‌دهد. در بین افراد سالخورده جای زخم‌ها کمتر آشکار هستند، اما فرایند بهبودی زخم‌ها در آنها کندتر می‌باشد، حتی احتمال مزمن شدن و کهنه شدن جای زخم در آنها بیشتر است. چرا که ممکن است ماده غذایی که برای سریعتر خوب شدن آنها توصیه می‌شود با بدنشان سازگار نباشد. از این رو در درمان جای زخم این گونه افراد باید موارد بیشتری را مدنظر داشت.

روش های درمان جای زخم

روش های متفاوتی برای درمان جای زخم وجود دارد مانند روش لیزر که لایه برداری روی پوست یا همان اپیدرم را انجام می‌دهد، روش دیگر استفاده از کلاژن برای پر کردن محل زخم‌هایی که تو رفتگی دارند. یا استفاده از کرم‌ سوختگی که شامل مواد کلاژن‌دار یا اسید هیالورونیک می‌باشد.
اگر زخم از نوع سوختگی باشد بهترین راه برای درمان استفاده از دستورات پزشک و کرم سوختگی می‌باشد. اما در مورد زخم‌های فشاری یا زخم بستر بهتر است مراحل زیر را دنبال نمایید.
یکی از شایع ترین زخم ها در سالمندان زخم بستر می‌باشد که بسته به اینکه سالمند ویلچرنشین یا کاملا در بستر بیماری باشد، محل زخم متفاوت است. از همین رو مراحل درمان زخم بستر یا زخم فشاری عبارتند از:

  • کم کردن فشار در ناحیه آسیب دیده
  • جلوگیری از عفونت محل زخم و اطراف آن
  • تغذیه مناسب در طول دوره درمان
  • استفاده از کرم‌های مخصوص از بین برنده جای زخم به دستور پزشک متخصص.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲