درمان سوختگی با فناوری نانو

درمان سوختگی با فناوری نانو

مقالات

۲۲ مهر , ۱۳۹۷

همواره درمان سوختگی مساله مهمی برای کسانی که دچار سوختگی شده‌اند بوده است. انتظار و درخواست آن‌ها از پزشکان خود این موضوع است که جای سوختگی بر روی بدنشان نماند و همچنین زمان ترمیم زخم کاهش یابد زیرا معمولا جای سوختگی بعد از گذشت زمان طولانی خوب می‌شود. در صورتی که سوختگی از نوع درجه ۲ و ۳ عمیق باشد، کار پیچیده‌تر است و روند بهبود پوست انسان بسیار کند پیش می‌رود.

در بسیاری از موارد نیز جای سوختگی تا سال‌ها بر بدن می‌ماند زیرا عفونت شدید، از بین رفتن بافت‌های پوست و گوشت و نرسیدن خون کافی به محل زخم از دلایلی هستند که فرایند ترمیم را با مشکل مواجه می‌کنند.

از این ‌رو پژوهشگران و دانشمندان مدت‌هاست به دنبال راه‌حلی برای از بین بردن جای سوختگی و ترمیم عضو سوخته بدن هستند به صورتی که پوست از نظر ظاهری حالت اولیه خود را بگیرد. فناوری نانو چند سالی است که بر سر زبان‌ها افتاده است و تغییرات شگرفی در بسیاری از زمینه‌های علمی داشته است، در موضوع سوختگی نیز درمان پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد. خبر خوش برای کسانی که دچار مشکل سوختگی عمیق هستند و به دنبال راه‌حلی برای از بین بردن جای زخم‌های خود هستند این است که دانشمندان کشورمان به نانوفرمولاسیونی دست یافته اند که به‌وسیله آن می‌توان زخم ‌های عمیق ناشی از سوختگی را با سرعت بالاتری درمان کرد، به ‌نحوی که اثری از زخم‌ها باقی نماند. در آزمایشاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته این نانوفرمولاسیون موفقیت آمیز بوده است.

محققان این طرح بیان کرده‌اند که در درمان سوختگی عامل پانسمان و بستن زخم نقش بسیار مهم و حیاتی دارد که در حال حاضر بیشتر از گاز استریل استفاه می‌گردد این در حالیست که آن‌ها به دنبال روش‌ها و ساختار جدیدی برای پانسمان هستند. این نوع پانسمان‌ها که از نانو ساخته می‌شوند از داروهای سنتز شده تشکیل شده‌اند که دو ویژگی متفاوت از سایر پانسمان‌ها دارند. اول اینکه ترمیم زخم سوختگی نیاز به رطوبت کافی دارند که این نوع ساختار این نیاز را برطرف می‌کند و دوم اینکه دارو به صورت آهسته بر روی پوست و زخم آزاد می‌گردد که باعث افزایش کیفیت درمان و همچنین سرعت بهبودی جای سوختگی می‌گردد.

بر طبق ارزیابی‌های آزمایشات این پانسمان بر روی حیوانات، نتایج بسیار مثبت بود. همچنین محققان اعلام کرده‌اند جای امیدواری وجود دارد که این پانسمان نانو ساختار در زخم‌های بدن انسان و همچنین زخم‌های افراد مبتلا به دیابت استفاده و تغییری شگرفی در درمان آن‌ها ایجاد کند.

اطلاعات فنی-علمی و جزئیاتی که راجع به این نوع پانسمان منتشر گردیده است این است که ماده‌ای به نام هیدروژل ‌نوعی ساختار سه ‌بعدی پلیمری است که اقدام به جذب مایعات زخم‌های متورم می‌کند و ترشحات و عفونت‌های زخم را جذب نموده و در کنار آن رطوبت مورد نیاز برای زخم را مهیا می‌سازند. علاوه بر این ها، به زخم نچسبیده و آن را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲