روش های درمان جای سوختگی قدیمی

روش های درمان جای سوختگی قدیمی

مقالات

۱۰ بهمن , ۱۳۹۷

هنگامی که عارضه یا زخمی برای پوست و بدن ایجاد می‌شود، بهتر است در همان ابتدای کار و قبل از اینکه جای زخم ماندگار شود به درمان آن پرداخت. از زخم‌های کوچک گرفته تا سوختگی های عمیق اگر به سرعت درمان نشوند، جای آن‌ها برای همیشه بر روی بدن می‌ماند. روش‌های خانگی و دارویی زیادی برای درمان سوختگی در همان روزهای اولیه وجود دارد اما بسیاری از این روش‌ها برای زخم‌های قدیمی کارساز نیستند. 

هنگامی که قسمتی از بدن آسیب می‌بیند طبیعت بدن و پوست به صورتی است که خود را ترمیم می‌نماید. اما در مورد زخم‌های قدیمی این امکان از بین رفته است و پوست خود به خود نمی‌تواند خود را ترمیم کند و باید از روش‌های تخصصی‌تری برای درمان جای سوختگی بهره برد.

استفاده از لیزر یا جراحی روش‌هایی هستند که متخصصان برای زخم‌های عمیق و قدیمی توصیه می‌کنند که معمولا هزینه‌های زیادی را برای افرادی که با این مشکلات سر و کار دارند، به همراه دارد. اما هنوز هم می‌توان روش‌های طبیعی و دارویی برای درمان جای سوختگی یافت.

اولین مساله‌ای که باید در مورد روش‌های پیشنهادی بسیاری از وب‌سایت‌ها و مجلات بیان کنیم این است که این روش‌ها معمولا تاثیری در بهبود زخم‌های قدیمی ندارد چرا که اصولا مبنای علمی نداشته و برای درمان‌های سطحی مناسب هستند. مواردی مانند استفاده از عسل، آلوئه‌ورا یا روغن زیتون که بیشتر باعث تازه ماندن جای زخم می‌گردند و به پوست کمک می‌نمایند که زودتر خود را ترمیم نماید. اما در زخم‌های قدیمی قدرت خود ترمیمی پوست بسیار کاهش یافته است که این مواد عملا تاثیری در بهبود زخم‌ها ندارند.

درمان جای سوختگی قدیمی

عصاره پیاز و وازلین دو محصولی هستند که برای درمان جای سوختگی قدیمی کاربرد فراوانی دارند. این مواد ابتدا پوست و زخم را نرم می‌کنند و سپس با مرور زمان با کاهش عمق زخم‌ها و رویش سلول‌های جدید باعث جایگزین شدن پوست جدید می‌گردند. البته این موارد در زخم‌های سطحی بیشتر کارساز هستند.

همچنین این محصولات خاصیت لایه‌برداری دارند. به آهستگی می‌توانند لایه‌های زخم را بردارند همان کاری که در روش‌های لیزر و جراحی رخ می‌دهد، با این تفاوت که سرعت خوب شدن زخم کمتر است اما عوارض کمتری نیز نسبت به روش‌های لیزر و جراحی دارد.

توصیه‌هایی نیز برای مدتی که تحت درمان سوختگی هستید نیز وجود دارد. این که مدام باید جای زخم را تمیز و نرم نگه دارید. زخم را در معرض نور خورشید و حرارت قرار ندهید. اگر زخم شما دارای بانداژ است بهتر است آن را حتما روزانه تعویض نموده و از گاز استریل استفاده نمایید. مصرف مایعات علی‌الخصوص آب را افزایش داده تا خون با سرعت بیشتری در رگ‌ها به گردش درآید و فعالیت سلول‌های سطح پوست بیشتر و موثرتر گردد. درمان سوختگی باید به سبکی باشد که بدن را وادار کند خود نسبت به درمان اقدام نماید.

 

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲