تاثیر سرکه سیب بر سلامت موها

تاثیر سرکه سیب بر سلامت موها

مقالات

۱۶ بهمن , ۱۳۹۷

سرکه سیب با وجود تمام فوایدی که برای سلامتی از جمله کاهش وزن تا تثبیت میزان قند خون دارد، هرگز نزد افراد خیلی محبوب نبوده است، با این حال بعضی از محققین ادعا می‌کنند که سرکه سیب به لطف توانایی‌های خود برای از بین بردن انواع مشکلات مربوط به پوست سر، از جمله پوسته پوسته شدن، شوره سر و پسوریازیس، جای خود را در همه محصولات مراقبت از مو باز کرده است.

برخی محققین نیز ادعا کرده‌‌اند که سرکه سیب تا حدودی می‌تواند رشد مو را افزایش دهد. سرکه سیب می‌تواند از اکثر منابع کربوهیدرات‌ ها ساخته شود. سرکه سیب در واقع حاصل تخمیر قندهای موجود در غذا است که توسط باکتری‌‌ها و مخمر شکسته می‌شوند. این قندها توسط مخمر تبدیل به الکل می‌شوند و سپس باکتری‌های Acetobacter الکل را به اسید استیک تبدیل می‌کنند که همان سرکه است. 

سرکه سیب با متعادل کردن pH سطوح مو و پوست سر، به رشد مجدد مو‌ها کمک می‌کند:

pH مو به طور ایده‌آل بین ۴ و ۵ است، اما بسیاری از شامپوهای تجاری موجود ممکن است این تعادل را به هم بزنند و برای پوست سر مشکل ایجاد کنند. در حالی که هیچ شواهدی وجود ندارد که این ادعا را اثبات کند اما با این حال یک تحقیق در سال ۲۰۱۴، نتیجه بررسی PH شامپو‌های موجود در بازار را نشان می‌دهد که قلیایی بودن بالای بسیاری از این مارک‌‌ها باعث ایجاد اصطکاک، شکستگی و خشکی در مو می‌شود که مسبب ریزش و پوسته پوسته شدن پوست سر است.

از آنجایی که سرکه سیب دارای اسیدیته بالایی است، به این ترتیب می‌تواند به حفظ تعادل pH کمک کند و موجب نرمی مو‌ها، قوی‌‌تر و شفاف‌‌تر شدن آن‌ها گردد. استفاده از سرکه سیب روی پوست سر موجب تحریک جریان خون می‌شود، که ممکن است رشد مو را افزایش دهد.

سرکه سیب موجب نرمی کوتیکول مو‌ها می‌شود:

اسیدیته طبیعی سرکه سیب باعث می‌شود که کوتیکول‌ موها نرم‌‌تر شوند. این ادعا ثابت می‌کند که سرکه سیب با از بین بردن گره‌‌ها و بافت‌های اضافه باعث کاهش شکنندگی مو‌ها می‌شود. این همچنین به این معنی است که موها شفاف‌‌تر شده و می‌توانند منعکس کننده نور باشند، به طوری که براق‌‌تر و سالم‌‌تر دیده شوند.

سرکه سیب به درمان شوره و خارش پوست سر کمک می‌کند:

برخي متخصصين پوست مي‌گويند خواص ضد التهابی و ضد ميكروبي سرکه سیب ممكن است با مخمر‌ها و تحريك‌كننده‌‌هايی كه باعث ايجاد سلول‌‌هاي پوست مرده، پوسته و خارش می‌شود، ترکیب شوند و آن‌ها را از بین ببرند. در حالی که به خوبی مستند شده است که سرکه سیب یک ترکیب ضد میکروبی است، مطالعاتی وجود ندارد که بتواند ادعا کند که می‌تواند با مشکلات پوست سر به طور کامل مقابله کند. سرکه سیب به عنوان یک درمانگر برای شوره سر مورد آزمایش قرار نگرفته است.

سرکه سیب می‌تواند ساختار فر طبیعی مو‌ها را حفظ کند.

برخی ادعا کرده‌‌اند که شستشوی مو‌ها با سرکه سیب ممکن است به افرادی که موهای مجعدی دارند کمک کند تا زیبایی موهایشان را چندبرابر کنند. چرا که آن‌ها مدعی هستند که سرکه سیب وزن رشته‌‌های فردار مو را همانند شامپو و نرم‌کننده‌‌های معمولی افزایش نمی‌دهد، در نتیجه حالت طبیعی آن‌ها به خوبی حفظ می‌شود.

چگونه می‌توان از سرکه سیب برای شستشوی موها استفاده کرد؟

برای استفاده از سرکه سیب در جهت شستشو، باید ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با ۱۶ قاشق آب سرد در یک بطری پلاستیکی مخلوط کرد. پس از شستشوی مو‌ها، سر باید به عقب برگردد و مخلوط روی تمام پوست سر ریخته شود. سپس باید قبل از اینکه به طور کامل شستشو داده شود، ۱ تا ۲ دقیقه باقی بماند. توصیه می‌شود از تماس با چشم اجتناب کنید تا باعث ایجاد تحریک نشود.

دیگر فواید سرکه سیب برای سلامتی کلی بدن:

تحقیقات نشان داده است که سرکه رقیق شده می‌تواند برای درمان برخی از عفونت‌‌ها از جمله عفونت گوش و عفونت‌‌های زنان موثر باشد. با این حال، pH پایین مخلوط می‌تواند به پوست و سلول‌‌های موی بیرونی گوش آسیب برساند.

همچنین از سرکه برای مبارزه با عفونت مربوط به گپوکرات‌ها استفاده می‌شود که برای درمان زخم و جای زخم توصیه می‌شود در بعضی از کشورها، استفاده از سرکه سیب در محل چرک و زخم و سپس غوطه ور کردن آن در آب گرم، یک درمان موثر است.

مطالعات در مورد اینکه آیا سرکه به کاهش فشار خون کمک می‌کند، غیرقابل حل بوده است، اما شواهد رو به رشدی وجود دارد که سرکه ممکن است دارای خواص آنتی ژلیسمی باشد. به این معنی که ممکن است نقش مهمی در کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت داشته باشد.

مقالات مرتبط

gap
رقیق کننده خون

رقیق کننده خون

رقیق‌کننده‌های خون که به عنوان ضد انعقاد نیز شناخته می‌شوند، نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مرتبط با لخته ...
۲۴ خرداد , ۱۴۰۲
سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب در یک فرآیند تخمیر دو مرحله‌ای ساخته می‌شود: ابتدا سیب‌ها برش داده شده یا خرد می‌شوند سپس با مخمر ترکیب می‌گردند ...
۱۷ مرداد , ۱۳۹۷
تاثیرات سرکه سیب بر سلامت پوست صورت

تاثیرات سرکه سیب بر سلامت پوست صورت

در مقالات قبل درباره تاثیرات سرکه سیب بر سلامت بدن صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم تاثیرات سرکه سیب بر پوست صورت را مورد ...
۲۰ اسفند , ۱۳۹۶
سرکه سیب و دیگر فواید آن

سرکه سیب و دیگر فواید آن

سرکه سیب از سالیان پیش برای درمان‌های مختلف در طب سنتی استفاده می‌شد. امروزه هم با پیشرفت علم و درک این موضوع که هیچ داروی ...
۱۸ بهمن , ۱۳۹۶