درمان سوختگی جزئی در خانه

درمان سوختگی جزئی در خانه

مقالات

۲۴ اردیبهشت , ۱۳۹۸

سوختگی‌های درجه اول بسیار رایج هستند و اغلب در اثر برخورد با یک جسم داغ، آتش و یا اتو و از این قبیل اشیا ایجاد می‌شوند. آفتاب سوختگی نیز می‌تواند جزء سوختگی‌های درجه اول باشد. برخلاف سوختگی‌های درجه دوم یا سوم که شدیدتر هستند، سوختگی‌های درجه اول فقط شامل لایه‌ی بالایی پوست می‌شوند. اگر سوختگی درجه اول داشته باشید، پوست شما ممکن است قرمز و کمی دردناک باشد و ممکن است تورم ملایم داشته باشید. 

بیشتر سوختگی‌های درجه اول را می‌توان در خانه درمان کرد. با این حال، مهم است که بدانید چه کاری باید انجام دهید. اگرچه سوختگی‌های درجه اول به عنوان سوختگی‌های شدید در معرض خطر نیستند، اما آن‌ها می‌توانند آسیب زننده باشند و اگر به درستی درمان نشوند، ممکن است دچار مشکل شوند. برای درمان سوختگی درجه اول، متخصصین پوست نکات زیر را توصیه می‌کنند:

  • محل سوختگی را خنک کنید و بلافاصله آن را در آب شیرین خنک بگذارید. این کار را حدود 10 دقیقه تا زمانی که درد کاهش یابد انجام دهید.
  • دو تا سه بار در روز از ژل سوختگی استفاده کنید. پماد‌های شیمیایی، خمیر دندان یا کره را بر روی سوختگی نگذارید، زیرا ممکن است عفونت ایجاد کند.
  • آنتی بیوتیک‌های موضعی مصرف نکنید.
  • محل سوختگی را با یک ضدعفونی کننده یا باند استریل پوشش دهید.
  • داروهای ضد درد را نیز در نظر بگیرید. استامینوفن یا ایبوپروفن می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد.
  • از محل سوختگی در برابر خورشید حفاظت کنید. هنگامی که سوختگی بهبود می‌یابد، از جای سوختگی به وسیله‌ سایه، پوشیدن لباس‌های محافظ یا استفاده از ضدآفتاب مقاوم در برابر آب با SPF 30 یا بالاتر حفاظت کنید. این امر به حداقل رساندن زخم کمک خواهد کرد، به عنوان مثال قرمزی ناشی از سوختگی گاهی اوقات برای هفته‌ها ادامه دارد، به خصوص در کسانی که پوست‌هایی با رنگ‌های تیره‌تر دارند. سوختگی‌های درجه اول معمولا بدون نیاز به درمان پزشک درمان می‌شوند. با این حال، اگر سوختگی درجه اول شما بسیار وسیع است، اگر فرد آسیب دیده یک فرد سالمند یا کودک باشد، یا اگر فکر می‌کنید سوختگی شما شدید‌تر است، بلافاصله به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

مراقبت بعد از درمان در سوختگی‌های درجه اول

با انجام مراقبت‌های ساده می‌توانید به درمان سوختگی‌های جزئی در خانه کمک کنید.

سطوح مختلف سوختگی شامل سوختگی درجه اول و دوم و سوختگی‌های شدید می‌باشد. سوختگی‌های درجه اول فقط در لایه بالای پوست اتفاق می‌افتد و پوست قرمز شده، دچار سوزش می‌شود و جای زخم دردناک است.

سوختگی‌های درجه دوم به یک لایه عمیق‌تر از سوختگی درجه اول می انجامد. پوست قرمز می‌شود، تاول می‌زند، متورم می‌شود و معمولا دردناك است.

در صورتی که محل آسیب دیده از آتش سوزی با یک سیم برق یا سوکت یا مواد شیمیایی باشد و بزرگتر از 2 اینچ (5 سانتیمتر) در دست، پا، صورت، کشاله ران، باسن، لگن، زانو، مچ پا، شانه، آرنج یا مچ دست رخ دهد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

کمک های اولیه برای درمان سوختگی‌های درجه یک

در مرحله اول، آرامش و اطمینان فردی که سوخته است را حفظ کنید. اگر لباس به جای زخم نچسپیده باشد، آن را جدا کنید. اگر سوختگی از طریق مواد شیمیایی ایجاد شده، تمام لباس‌هایی را که روی آنها مواد شیمیایی است، بردارید.

سرد کردن جای سوختگی

هرگز از یخ برای سرد کردن جای سوختگی استفاده نکنید. سردی شدید حاصل از یخ سبب آسیب دیدن بافت می‌شود. در صورت امکان، به خصوص اگر سوختگی از طریق مواد شیمیایی ایجاد شده است، پوست سوخته شده را در 10 تا 15 دقیقه در معرض آب سرد قرار دهید تا به مقدار زیاد آسیب نبیند. از یک سینک ظرفشویی یا دوش استفاده کنید و اگر امکان پذیر نیست، یک پارچه مرطوب خنک و تمیز را روی سوختگی قرار دهید.

مراقبت از سوختگی

پس از سرد کردن جای سوختگی، اطمینان حاصل کنید که سوختگی جزئی است. اگر مشاهده کردید که زخم عمیق‌تر است، مراقبت‌های پزشکی را دنبال کنید.

اگر یک سوختگی جزئی باشد به آرامی با آب و صابون جای سوختگی را تمیز کنید.

زخم را نپوشانید چرا که پوشاندن تاول‌ها می‌تواند سبب آلودگی شود.

شما می‌توانید یک لایه نازک از پماد، مانند روغن‌های سنتی و یا ژل آلوئه ورا بر روی سوختگی قرار دهید. لازم نیست پماد آنتی بیوتیک داشته باشد زیرا برخی از پماد‌های آنتی‌بیوتیک‌دار می‌توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. از کرم، لوسیون، روغن، کورتیزون، کره یا سفیده تخم مرغ استفاده نکنید.

برای کاهش درد ناشی از سوختگی، داروهای ضد درد را بیابید. این داروها شامل استامینوفن (مانند تیلنول)، ایبوپروفن مانند Advil یا Motrin ناپروکسن مانند Aleve و آسپرین است. آسپرین را در کودکان زیر 2 سال یا کسانی که دچار عفونت رحم یا عفونت آنفولانزا هستند مصرف نکنید.

بهبود سوختگی‌های جزئی می‌تواند تا 3 هفته طول بکشد.

خارش جای سوختگی یکی از علائم بهبود آن است اما مراقب باشید که آن را نخراشید.

مقالات مرتبط

gap
جای سوختگی

جای سوختگی

سوختگی هنگامی که رخ می‌دهد، بستگی به شدت و عمق آن و همچنین با توجه به این که چه قسمتی از بدن را درگیر کرده است، اغلب با اسکار ...
۲۷ اسفند , ۱۴۰۲
انواع سوختگی

انواع سوختگی

راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی انواع سوختگی وجود دارد. برای درمان سوختگی، نکته مهم این است که قبل از هر چیز بدانیم سوختگی ...
۱۹ بهمن , ۱۴۰۲
نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

نمونه‌هایی از تاثیرات کرم سوختگی کلاسنت

کرم سوختگی و درمان جای زخم کلاسنت طیف وسیعی از مشکلات پوستی را بهبود می‌بخشد. اثرات مهم کلاسنت عبارتند از: بهبود آثار ناشی ...
۱۵ آذر , ۱۴۰۲
گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

گوشت اضافه یا کلوئید چیست؟

آیا تا به حال با مفهوم گوشت اضافه یا کلوئید آشنا شده‌اید؟ این یک مشکل شایع پوستی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد نگران‌کننده ...
۲۶ تیر , ۱۴۰۲